تحقیق بررسی پیل های سوختی | |
تعداد صفحات | ۲۴ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۴۱۲ kb |
تحقیق بررسی پیل های سوختی
در این قسمت تحقیق بررسی پیل های سوختی به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن تحقیق در زیر نشان داده شده است.
بررسی پیل های سوختی
به لحاظ پيش بيني هاي تكنولوژيكي و تخمين هايي كه در مورد مطلوبيت و ميزان توسعه اين پيل ها صورت گرفته است، پيل سوختي الكتروليت پليمري و پيل سوختي اكسيد جامد كانديداهاي اصلي براي توسعه و پيشرفت هستند.به همین خاطر در ادامه پروژه به بررسی پیل سوختی نیروگاهی و برآورد اقتصادی جایگزینی آن با نیروگاه های فعلی و همچنین آشنایی با پیل سوختی پلیمری و اجزا و نحوه ساخت آن ها می پردازیم.
بررسی پیل سوختی نیروگاهی و آنالیز قیمت آن
پيل سوختي اكسيد جامد با توجه به خصوصياتي كه به آنها اشاره خواهد شد گزينه بسيار مناسبي براي توليد برق ايستگاهي مي باشد. اين پيل سوختي يك تكنولوژي نسبتاً جديد است كه به دليل اينكه در دماي بالا و در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتيگراد كار مي كند قابليت توليد همزمان برق و گرما را دارد. از گرماي توليدي هم مي توان براي مصارف گرمايشي استفاده كرد و هم مي توان از آن در يك توربين گاز تركيبي با پيل سوختي بهره برد و بازده كل سيستم را افزايش داد. به دليل كا ركرد در دماي بالا بازده پيل سوختي اكسيد جامد بالا است . بازده الكتريكي اين پيل سوختي حدود ۴۰% الي ۵۵% و بازدهي كلي آن به همراه استفاده از گرما درحدود ۸۰% تا ۹۰% است . يكي ديگر از مزاياي قابل توجه پيل هاي سوختي اكسيد جامد قابليت استفاده مستقيم از سوخت هاي هيدروكربني و به خصوص گاز طبيعي است كه اين گزينه در مورد پيل سوختي الكتروليت پليمري وجود ندارد. همين امر باعث مي شود كه اين گزينه و در واقع نيروگاه هاي پيل سوختي اكسيد جامد براي كشوري مانند ايران كه داراي منابع گاز فراوان است بسيار جذاب باشد.
خصوصيت مدولار بودن نيروگاه هاي پيل سوختي نيز يك گزنه بسيار جذاب ديگر است . در نيروگا ه هاي گازي، بخاری، سيكل تركيبي افزايش ظرفيت نيروگاه منوط به نصب توربين هاي جديد، بويلر جديد، لوله كشي و تأسيسات جديد است و عملاً مانند اين است كه يك نيروگاه جديد نصب كرده ايم ولي در نيروگاه هاي پيل سوختي به راحتي و با اضافه كردن انباره هاي پيل سوختي بيشتر مي توان ظرفيت نيروگاه را به ميزان دلخواه بالا برد.
از طرفي بازدهي بالاي اين نيروگاه ها ميزان CO2 منتشر شده در هوا را كاهش مي دهد و باعث كاهش انتشار آلاينده ها در هوا مي شود. همينطور عدم وجود قطعات متحرك در اين سيستم آلودگي صوتي را نيز كاهش مي دهد. اين دو امر در كنار هم باعث مي شود بتوان نيروگاه هاي پيل سوختي را در محلي نزديك تر به شهر ها و مناطق مسكوني بنا كرد و بنابراين از هزينه هاي انتقال و توزيع و همينطور تلفات انتقال و توز يع نيز كاسته مي شود. اين گزينه بسيار مناسبي است براي شهرها و روستاهايي كه هنوز برق دار نشده اند و يا افزايش ظرفيت شهرهايي كه جمعيت آنها رو به رشد و افزايش است.
پيل هاي سوختي اكسيد جامد معايبي نيز دارند از جمله اينكه دماي كاركرد بالاي آنها باعث ايجاد تنش هاي حرارتي در اجزا و قطعات داخلي شده و عمر مفيد سيستم را كاهش مي دهد به طوريكه عمر مفيد سيستم هاي پيل سوختي اكسيد جامد با تكنولوژي فعلي در صورت كاركرد تمام بار در حدود ۵ سال است ولي تخمين زده مي شود كه در آينده اي نزديك عمر آنها به ۱۰ سال برسد.
از طرف ديگر هزينه سرمايه گذاري اوليه بالا براي اين تكنولوژي هنوز مهم ترين مشكل در توسعه آن به شمار مي رود. اين تكنولوژي در حال حاضر قيمتي در حدود $/kW 5500 دارد كه تخمين زده مي شود تا چند سال آينده اين قيمت به كمتر از $/kW 1000 كاهش يابد.
کاربردهای پیل سوختی نیروگاهی
بازار مولدهای نیروگاهی پیلسوختی بسیار گسترده است و کاربردهای دولتی، نظامی و صنعتی را شامل میشود. همچنین به عنوان نیروی پشتیبان در مواقع اضطراری در مخابرات، صنایع پزشکی، ادارات، بیمارستانها، هتلهای بزرگ و سیستمهای کامپیوتری به کار میرود.
پیل های سوختی نسبتاً آرام و بیصدا هستند لذا جهت تولید برق محلی مناسبند. علاوه بر کاهش نیاز به گسترش شبکه توزیع برق، از گرمای تولیدی از این نیروگاهها میتوان جهت گرمایش و تولید بخار آب استفاده نمود.
این نیروگاهها در مصارف کوچک بازدهی الکتریکی بالایی دارند و همچنین در ترکیب با نیروگاههای گاز طبیعی بازدهی الکتریکی آنها زیاد می شود.
تحقیق بررسی پیل های سوختی | |
تعداد صفحات | ۲۴ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۴۱۲ kb |
کاربر گرامی، بلافاصله پس از خرید این پروژه، لینک دانلود آن برای شما فعال می شود. لینک دانلود پروژه به ایمیل شما هم ارسال می شود و با یک کلیک می توانید پروژه خود را دانلود نمایید.