رابطه بین سبک اسناد و سبک مقابله ای با شادکامی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله شهر تهران | |
تعداد صفحات | ۲۳ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۵۵ kb |
رابطه بین سبک اسناد و سبک مقابله ای با شادکامی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله شهر تهران
در این قسمت پروژه با موضوع رابطه بین سبک اسناد و سبک مقابله ای با شادکامی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله شهر تهران به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن پروژه در زیر نشان داده شده است.
خلاصه
هدف از این تحقیق بررسی رابطه سبک اسناد و سبک مقابله ای با شادکامی در نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله در شهر تهران می باشد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بوده، جامعه ی آماری پژوهش نوجوانان آموزشگاههای زبان منطقه ۱ شهر تهران می باشد، تعداد آنها ۱۰۰ نفر بوده، نمونه ای به حجم ۸۰ نفر از نوجوانان به طریق تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها در مورد سبک اسناد توسط پرسشنامه ۱۲ موقعیتی ۴۸ سوالی ASQ و سبک های مقابله ای توسط پرسشنامه ۴۸ ماده ای سبک مقابله ای CISS و شادکامی توسط پرسشنامه ۲۹ ماده ای استفاده شده است. نتایج نشان داد در فرضیه ی اول بین تمام سبک های اسنادی در موقعیت مثبت با شادکامی رابطه ی مثبت و معنی داری (۰۱/۰p<) وجود دارد. رابطه ی بین سبک اسناد درونی در موقعیت مثبت با شادکامی برابر با ۳۹/۰ می باشد که رابطه ای نسبتا قدرتمند محسوب می شود. رابطه ی بین سبک اسناد کلی با شادکامی برابر با ۴۱/۰ می باشد، این رابطه نیز رابطه ای قدرتمند محسوب می شود. اما رابطه ی بین سبک پایدار در موقعیت مثبت با شادکامی برابر با ۳۱/۰ می باشد که رابطه متوسطی محسوب می شود. در فرضیه ی دوم مشخص شد، بیشترین رابطه ی همبستگی بین سبک مقابله ای هیجان مدار و شادکامی است (۴۰/۰؛ ۰۱/۰ p<) و بین سبک مقابله ای مساله مدار با شادکامی رابطه مثبت و معنی دار ۲۷/۰ برقرار است (۰۱/۰p<). اما بین سبک مقابله ای اجتنابی و شادکامی هیچ رابطه معنی داری مشاهده نشد.
کلمات کليدي: شادکامی، سبک اسناد، سبک مقابله ای نوجوانان
۱- مقدمه
شادكامي بخش مهمي از كيفيت زندگي و بالاتر از هر ثروتي به شمار مي رود. در ادبيات پيشين افلاطون شادكامي را حالت تعادل وهماهنگي ميان سه عنصر استدلال، هيجان و اميال و ارسطو آن را زندگي معنوي مي داند [۱]. یکی از سبک های مقابله ای موثر بر شادکامی، به عنوان حمایت کننده ی عاطفی و وسیله ای برای تفسیر مثبت رویدادهای زندگی، نگرش دینی و سبک مقابله ای دینی است. افراد با گرایش دینی و اعتقاد به این که در جهان، هدف نهایی وجود دارد می توانند شادکامی خود را افزایش دهند [۲].
شادکامی، شامل ارزشیابیهای شناختی و عاطفی است که افراد از خود و زندگیشان به عمل می آورند، از جمله عوامل مؤثر بر شادکامی، سبکهای مقابلهای کارآمد است. شادکامی که هدف مشترک انسانهاست و همه در تلاش برای رسیدن به آن میباشد [۳]، ارزشیابی افراد از خود و زندگیشان است. این ارزشیابیها ممکن است جنبه ی شناختی داشته باشد مانند قضاوت هایی که در مورد خشنودی از زندگی صورت میگیرد و یا جنبه ی عاطفی که شامل خلق و هیجاناتی است که در واکنش به رویدادهای زندگی ظاهر می شود. بنابراین شادکامی از چند جزء تشکیل یافته که عبارت است از خشنودی از زندگی، خلق و هیجانات مثبت و خوشایند و نبود خلق و هیجانات منفی [۴].
در تحقیقی که در دانشگاه تگزاس انجام گرفت، نشان داده شد که خلق و خوی خوب (احساسات و شخصیت متعادل)، به طرز قابل ملاحظهای، سطح امید را در فرد، بالا میبرد که در نتیجه فرد، بهتر میتواند از پس موانع اضطراب آفرین زندگی برآید. بنابراین، مشاهده میشود که شادکامی، با شخصیت و روحیه افراد، ارتباط مستقیم دارد. فردی که روحیه ی شاد دارد، در انجام دادن فعالیتهای روزانه، مثبت اندیشی را سرلوحه فعالیت های خود قرار میدهد و بهتر از دیگران برای مشکلات کوچک و بزرگ، چاره اندیشی میکند. به تعبیری دیگر شادکامی، زمانی به وجود میآید که انسان از خود و محیط اطراف خود، احساس رضایت بیشتر داشته باشد [۵].
لازاروس و فولکمن [۶] معتقدند رفتارهای مقابلهای عبارت از تلاشهای فکری و رفتاری مستمری است که برای برآوردن نیازهای خاص درونی و بیرونی به کار میرود. این احتیاجات ممکن است مطابق و یا افزون بر منابع و امکانات فرد باشد. در تعریف دیگری از لازاروس و فولکمن مقابله با کنار آمدن با بحران عبارتست از تلاشهای رفتاری و شناختی جهت کنترل فشارها. بنابراین با توجه به نقش شادکامی در زندگی، شکل گیری شخصیت و سلامت روان، پرداختن به متغیرهای همبسته با شادکامی در نوجوانان از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین با توجه به نقش شادکامی در زندگی، شکل گیری شخصیت و سلامت روان، پرداختن به متغیرهای همبسته با شادکامی در نوجوانان از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش به دنبال بررسی رابطه ی بین سبک اسناد و سبک مقابله ای با شادکامی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله شهر تهران می باشد. لذا مفاهیم نظری در این پژوهش بیان شده، سپس به بررسی داده های حاصل از تحقیق پرداخته ایم.
۲- مبانی نظری پژوهش
۲-۱- شادکامی
شادكامي، يكي از مفاهيم نسبتا مهم در زندگي روزمره ي افراد است [۷]. ارسطو شادی را زندگی معنوی می داند [۸]. جان لاک و جرمی بنتام معتقدند که شادی تعداد وقایع لذت بخش است [۸].
شادي، يكي از نيازهاي انسان و لازمه ي زندگي است. واژه ي شادكامي، در بر گيرنده ي چند مفهوم ذهني مثل شادماني، خشنودي، لذت و خوشايندي است اما به معناي خوش بيني بي پايه و خودفريبي، انكار واقعيت ها و نديدن مشكلات خود و ديگران نيست. از اين رو تعدادي از روان شناسان مفهوم کلیتر «خوشبختی ذهنی» را که در بر گیرنده ی ارزشیابی هایی مثل خوشنودی از زندگی، هیجان، خلق مثبت و فقدان افسردگی و اضطراب است به کار می برند [۹].
یکی از مولفه هایی که با سلامت روان رابطه ی مستقیم دارد شادکامی است. از نظر سلیگمن احساس شادکامی به عنوان یک پدیده هیجانی مثبت، برای انسان ضروری است و به زندگی او معنا می بخشد. هیجانات مثبت، موجب گسترش دامنه ی توجه و در نتیجه افزایش آگاهی نسبت به شرایط جسمانی و محیطی می شود [۱۰]. پژوهش ها نشان داده نوجوانان با سطوح بالای شادکامی، مشکلات هیجانی و رفتاری کمتری را تجربه می کنند [۱۱]. آرگایل و همکاران [۱۲] شادی را ترکیبی از وجود عاطفه مثبت، فقدان عاطفه منفی و رضایت از زندگی میدانند.
دانشمندان عصب شناس، پی بردهاند که ترکیبات شیمیایی و کارکرد مغز کسانی که دارای خلق شاد، افسرده، خشمگین و … هستند، با هم تفاوت دارد. شادکامی، هم در زنان و هم در مردان به منطقه جلویی قشر مخ، مربوط میشود؛ گر چه در حالت غمگینی، وسعت این منطقه مغزی در زنان، بیشتر از مردان است. شادکامی، علاوه بر تغییراتی که در قسمتهای شیمیایی مغز ایجاد می کند، بر کارکرد آن نیز تاثیر میگذارد. در یک آزمایش معلوم شد که تفاوت افراد در پردازش اطلاعاتی که در زمینه نامیدن و تشخیص کلمات به آنها داده شده است به میزان حالات شادی آنها بستگی دارد [۱۳].
فهرست مطالب
خلاصه
۱- مقدمه
۲- مبانی نظری پژوهش
۲-۱- شادکامی
۲-۲- شادکامی و مثبت اندیشی
۲-۳- سبک های مقابله ای
۲-۴- نظریه اسناد
۳- پیشینه ی نظری پژوهش
۴- فرضیه های پژوهش
۵- روش شناسی پژوهش
۶- یافتههای پژوهش
۶-۱- یافته های حاصل از آزمون فرضیات پژوهش
۷- نتیجه گیری و پیشنهادات
۸- مراجع
رابطه بین سبک اسناد و سبک مقابله ای با شادکامی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله شهر تهران | |
تعداد صفحات | ۲۳ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۵۵ kb |