شناسايي عوامل موثر بر رفتارهاي سياسي در استانداري ايلام | |
تعداد صفحات | ۱۲۴ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۱٫۹۷ Mb |
شناسايي عوامل موثر بر رفتارهاي سياسي در استانداري ايلام
در این قسمت پروژه با موضوع شناسايي عوامل موثر بر رفتارهاي سياسي در استانداري ايلام به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن پروژه در زیر نشان داده شده است.
رفتار سياسي آن دسته از فعاليت هايي است که به عنوان بخشي از نقش رسمي در سازمان ضرورت ندارند، ولي در امر توزيع مزايا و کاستي هاي درون سازماني اعمال نفوذ مي نمايند. آگاهي از نحوه بروز رفتارهاي سياسي مي تواند مديران اثربخش را در تدوين استراتژي هاي سياسي براي کاهش اثرات مخرب يا افزايش مزاياي اين گونه رفتارها در سازمان ياري کند. هدف از اين تحقيق شناسايي عوامل موثر بر شکل-گيري رفتارهاي سياسي در استانداري ايلام است. روش تحقيق از نوع آميخته(کيفي-کمي) و کاربردی است. در مرحله کيفي با ۱۵ نفر از افراد صاحب نظر مصاحبه به عمل آمده با روش تحليل محتوا عوامل شناسايي شده اند.در مرحله کمي ۱۲۰ پرشسنامه براي تعميم نتايج به جامعه ۴۱۲ نفري استانداري تکميل شده است. تجزيه و تحليل نتايج با نرم افزار SPSS22 انجام شده است.پس از انجام تحليل عاملي و تحليل رگرسيون، عوامل فردي شامل تعهد سازماني کم، رضايت شغلي کم، وابستگي شغلي زياد به عنوان مولفه هاي نگرش هاي شغلي، محافظه کاري و خودنظارتي زياد و مسئوليت پذيري کم به عنوان ويژگي هاي شخصيتي، وجود حس حسادت و نقاق و حس تلافي جويي به عنوان ويژگي هاي اخلاقي،عوامل سازماني شامل عدم تناسب حقوق و مزايا، فرايند نامناسب ارزيابي عملکرد، مسير نادرست ارتقا شغلي به عنوان مولفه هاي بازخور، جابه جايي و تغييرات شغلي و از دست دادن شغل به عنوان مولفه هاي امنيت شغلي، اعتماد سازماني کم و عدالت سازماني کم به عنوان مولفه هاي نگرش سازماني و تمرکز کم، ساختار عمودي سازمان و رسميت کم به عنوان مولفه هاي ساختار سازماني، عوامل فراسازماني شامل رسانه هاي گروهي، تکنولوژي هاي جديد به عنوان مولفه هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، گرايشات سياسي و گروه هاي اجتماعي و قبيله اي به عنوان مولفه هاي گرايشات اجتماعي و قبيله اي به عنوان مولفه هاي گرايشات جناحي و قومي شناسايي شدند.
مقدمه
کساني که به رفتار سياسي توجه نکنند، اين ديدگاه را که سازمان يک سيستم سياسي است، ناديده مي انگارند. اگر امکان داشت که هر سازمان يا گروه رسمي درون سازمان را گروهي هماهنگ، ياري دهنده، قابل اعتماد، داراي روح تعاون و همکاري به حساب آوريم با دنيايي بسيار زيبا سر و کار پيدا مي کرديم. کسي که از زاويه غير سياسي به سازمان نگاه کند، چنين مي پندارد که تمام اعضاي سازمان همواره در راه تامين منافع سازمان در تلاش هستند. برعکس کسي که از ديدگاه سياسي به سازمان نگاه کند، مي تواند بسياري از رفتارهاي غيرمنطقي را بيان نمايد. براي مثال روشن کند که چرا کارکنان اطلاعات را به ديگران نمي دهند، چرا در سازمان ها “امپراتوري ها” تشکيل مي شود، چرا سازمان ها، پيروزي هاي خود را به گوش همگان مي رسانند ولي ناکامي ها را پنهان نگاه مي دارند و چرا در اعداد و ارقام “مربوط به عملکرد” دست کاري مي کنند تا وجهه بهتري از خود به نمايش بگذارند، و سرانجام اين که دست اندرکاران سازمان دست به کارهايي مي زنند که با خواست هاي سازمان منافات دارد، ولي مي خواهند بدان وسيله اثربخشي و کارايي آن را بهبود بخشند.
در اين فصل به تعريف و بيان مساله تحقيق و اهميت ضرورت پرداخته شده، سوالات پژوهش و اهداف آن مطرح شده، پژوهش هاي گذشته و جنبه جديد نوآوري تحقيق بررسي شده پس از بيان روش و مراحل انجام کار متغيرهاي تحقيق تعريف شده اند.
تعريف و بيان مسئله
سياست يک کوشش باستاني و ديرينه انسان شناسي است که از آغاز تمدن بشر وجود داشته است (مشبکي، ۱۳۸۵). سياست يک فرآيند طبيعي تصميم گيري در سازمان است که در جهت کسب، تقويت، يا مورد استفاده قرار دادن قدرت يا ساير منابع مورد استفاده قرار مي گيرد (بهزاد، ۱۳۹۲). در يک چهارم دوم سده ي کنوني، پژوهشگران و نظريه پردازان سازمان و مديريت توجه مديران را به اهميت سازمان هاي سايه اي نامرئي جلب کرده اند که در تمامي سازمان هاي رسمي موجودند و قدرت نفوذ فوق العاده اي روي اعضاي سازمان دارند. گروه هاي غير رسمي بخشي از نيازهاي اعضاي خود مانند تعلق، شناسايي، هويت و حمايت براي انجام کارها را برآورده مي سازند و در عين حال قدرت نفوذ شگفت انگيزي بر سازمان هاي رسمي- که خود بخشي از آن ها هستند_ دارند (رضائيان، ۱۳۸۶). امروزه رفتارهاي سياسي در سازمان واقعيتي انکار ناپذير و از هر زمان ديگري آشکارتر است. رفتارهاي سياسي در سازمان شامل اعمال آگاهانه اي است که براي نفوذ توسط افراد يا گروه ها به منظور دستيابي يا حفاظت از منافع خود به هنگام وجود راه حل هاي متضاد صورت مي گيرد. سازمان ها را افرادي با برنامه هاي شخصي تشکيل مي دهند که گويي براي کسب قدرت و نفوذ در ديگران تدبير مي شوند.اساسا رفتار سياسي بر استفاده از قدرت براي اثرگذاري بر تصميم گيري در سازمان يا رفتار افراد سازمان با هدف شخصي تمرکز دارد (همان منبع). فراتر اينكه، رفتارهاي سياسي در برگيرنده تلاشهايي مي شود كه به هنگام تصميم گيري، بر هدف ها، شاخص ها و ملاك ها يا فرآيندها اثر مي گذارند (کريمي، ۱۳۸۷) و شامل رفتارهاي مختلف زير مي شوند: ندادن اطلاعات اساسي به تصميم-گيرندگان، شايعه پراکني، لاابالي گري به هنگام کار، نشت اطلاعات محرمانه درباره فعاليت هاي سازمان و افتادن آن به دست رسانه هاي گروهي، پارتي بازي يا داد و ستدهاي درون سازماني که به نفع طرفين صورت گيرد، به نفع يا عليه شخصي خاص راي دادن يا ميانجي گري.
در سازمان ها ميان منافع فردي کارکنان و نياز سازمان به دو جانبه بودن منافع مبارزه دائمي وجود دارد. تاکتيک هاي سياسي برانگيخته شده از منافع شخصي، افراد و گروه ها را از مفهوم دو جانبه بودن منافع (اثربخشي سازماني) باز مي دارد، از اين رو مديريت بايد تدابيري بينديشد که کارکنان دست کم کاري نکنند که به ضرر خود يا سازمانشان باشد (رضائيان، ۱۳۸۶). دوام و بقاي سازمان کمترين چيزي است که در گرو نتايج اين مبارزه ميان منافع شخصي و جمعي است. رفتارهاي سياسي در سازمان را نمي توان از بين برد. ولي مانورهاي سياسي را مي توان و بايد کنترل کرد تا در محدوده منطقي و سازنده اي قرار گيرند.
رفتار سياسي هم از ويژگيهاي خود افراد ناشي مي شود مانند فردي كه در سازمان نياز شديدي به قدرت و آزادي عمل و امنيت و مقام اداري داشته باشد تلاش مي كند به رفتار سياسي متوسل شود و هم از عوامل سازماني، هنگامي كه منابع سازماني رو به كاهش مي رود يا زماني كه الگوهاي موجود منابع در حال تغيير باشد به احتمال قوي رفتارهاي مشخص سياسي بروز خواهد كرد (رابينز، ۱۳۷۴). رفتارهاي سياسي به دو دسته مشروع و نامشروع تقيسم مي شوند. رفتار سياسي مشروع يعني سياست هاي عادي روزانه، اما رفتار سياسي نامشروع رفتارهاي افراطي هستند كه سبب نقض قوانين و مقررات مي شوند.
مشاهده داد و ستدهاي نامشروع، استفاده نادرست از اختيارات قانوني،سوء استفاده از سلسله مراتب ارتباطات و در نهايت استفاده از سياسي بازي و سياست زدايي براي دستيابي به اميال و اهداف سازماني و افزايش قدرت و نفوذ در ديگران در استانداري ها و وزارت کشور به عنوان دغدغه اصلي پژوهشگر را بر آن داشت که به مطالعه رفتارهاي سياسي و عوامل موثر در بروز و رخداد اين رفتارها توسط اعضاي سازمان بپردازد. اين پژوهش درصدد است ضمن شناسايي عوامل موثر بر رفتارهاي سياسي ، الگويي براي شکل گيري اين رفتارها در استانداري ايلام ارائه دهد. چراکه آگاهي از نحوه بروز رفتارهاي سياسي مي تواند مديران اثربخش را درتدوين استراتژي هاي سياسي براي کاهش اثر مخرب يا افزايش مزاياي اين گونه رفتارها در سازمان ياري کند.
فهرستی از مطالب این پروژه در زیر آمده است:
فصل اول
۱-۱ مقدمه …. ۵
۱-۲ تعريف و بيان مسئله. ۵
۱-۳ اهميت و ضرورت انجام پژوهش…. ۷
۱-۴ سئوالات اصلي پژوهش…. ۸
۱-۵ مرور و نقد پژوهش هاي گذشته. ۸
۱-۶ جنبه جديد بودن و نوآوري در پژوهش: ۹
۱-۷ اهداف پژوهش: ۱۰
۱-۸ فرضيههاي پژوهش: ۱۰
۱-۹ تعريف متغيرها ۱۰
۱-۹-۱ تعريف مفهومي متغيرها ۱۰
۱-۹-۲ تعريف عملياتي متغيرها ۱۰
فصل دوم
۲-۱ مقدمه . ۱۲
۲-۲ مباني نظري.. ۱۲
۲-۲-۱ نفوذ ….. ۱۲
۲-۲-۱-۱ نياز سازمان به دو جانبه بودن منافع. ۱۳
۲-۲-۱-۲ نفوذ اجتماعي.. ۱۴
۲-۲-۱-۳ قلمرو پيروي.. ۱۴
۲-۲-۱-۴ تعريف نفوذ. ۱۵
۲-۲-۱-۵ تاکتيکهاي هشتگانه نفوذ. ۱۵
۲-۲-۱-۶ نتايج سه گانه احتمالي نفوذ. ۱۶
۲-۲-۱-۷ اصول ششگانه نفوذ و ترغيب… ۱۷
۲-۲-۱-۸ گسترش نفوذ با شکل دهي هم پيمانان راهبردي.. ۱۸
۲-۲-۲ قدرت …. ۱۹
۲-۲-۲-۱ تعريف قدرت… ۱۹
۲-۲-۲-۲ قدرت و اختيار. ۲۰
۲-۲-۲-۳ نمودهاي قدرت… ۲۱
۲-۲-۲-۴ دسته بندي قدرت… ۲۲
۲-۲-۲-۵ پايههاي قدرت و منابع قدرت… ۲۴
۲-۲-۲-۶ منابع قدرت ميان فردي.. ۲۶
۲-۲-۲-۷ منابع ساختاري.. ۲۷
۲-۲-۲-۸ قدرت کارکنان.. ۳۰
۲-۲-۲-۹ وابستگي رمز قدرت… ۳۱
۲-۲-۲-۱۰ عوامل وابستگيآور. ۳۲
۲-۲-۳ سياست در سازمان.. ۳۳
۲-۲-۳-۱ رابطه قدرت و سياست… ۳۴
۲-۲-۳-۲ تعريف سياست و قدرت… ۳۵
۲-۲-۴ رفتارهاي سياسي.. ۳۷
۲-۲-۵ رابطه قدرت و رفتار سياسي.. ۳۸
۲-۲-۶ انواع رفتارهاي سياسي.. ۳۹
۲-۲-۷ علل بروز رفتار سياسي.. ۳۹
۲-۲-۷-۱ عوامل فردي.. ۳۹
۲-۲-۷-۲ عوامل سازماني.. ۴۰
۲-۲-۸ تاکتيک هاي سياسي در سازمان.. ۴۳
۲-۲-۹ نقش رفتار سياسي در ابعاد مختلف سازمان.. ۴۶
۲-۲-۱۰ رفتار سياسي و تصميمگيري.. ۴۶
۲-۲-۱۱ رفتار سياسي و افزايش قدرت کارکنان.. ۴۸
۲-۲-۱۲ ديدگاه سياسي و اندازه گيري بهره وري سازمان.. ۵۰
۲-۲-۱۳ رفتار سياسي و تغيير و تحول سازماني.. ۵۳
۲-۲-۱۴ رفتار سياسي و به کارگيري مديريت مشارکتي.. ۵۴
فصل سوم
۳-۱ مقدمه . ۵۶
۳-۲ روش انجام پژوهش…. ۵۶
۳-۳ مراحل انجام پژوهش…. ۵۷
۳-۴ جامعه آماري.. ۵۸
۳-۵ نمونهگيري.. ۵۸
۳-۶ تعيين حجم نمونه. ۵۸
۳-۷ ابزار و شيوه گردآوري دادهها ۵۹
۳-۸ تحليل محتوا ۵۹
۳-۹ رويكرد هاي تحليل محتواي كيفي.. ۶۱
۳-۱۰ مراحل انجام تحليل محتواي كيفي.. ۶۲
۳-۱۰-۱ مرحله آماد ه سازي.. ۶۲
۳-۱۰-۲ سازماندهي اطلاعات… ۶۳
۳-۱۰-۳ گزارش تحقيق.. ۶۴
۳-۱۰-۴ قابليت اطمينان در تحليل محتواي كيفي.. ۶۴
۳-۱۱ روشهاي تجزيه و تحليل دادههاي تحقيق.. ۶۷
۳-۱۲ روايي و پايايي پرسشنامه. ۶۸
۳-۱۳ روايي (اعتبار) پرسشنامه. ۶۸
۳-۱۳-۱ پايايي (قابليت اعتماد) پرسشنامه. ۶۸
۳-۱۳-۲ تحليل عاملي.. ۶۹
۳-۱۳-۳ تحليل عاملي اكتشافي.. ۷۰
۳-۱۳-۴ تحليل عاملي تأييدي.. ۷۰
۳-۱۳-۵ تفسير نتايج تحليل عاملي.. ۷۱
۳-۱۳-۶ رگرسيون خطي.. ۷۲
فصل چهارم
۴-۱ مقدمه …. ۷۴
۴-۲ يافته هاي بخش کيفي.. ۷۴
۴-۳ يافته هاي بخش کمي.. ۷۹
۴-۳-۱ يافته هاي توصيفي.. ۷۹
۴-۳-۲ يافته هاي استنباطي.. ۸۳
۴-۳-۲-۱ تحليل عاملي تاييدي متغيرهاي تحقيق.. ۸۳
۴-۴ نتايج تحليل عاملي عوامل فردي.. ۸۴
۴-۵ نتايج تحليل عاملي عوامل سازماني.. ۸۹
۴-۶ نتايج تحليل عاملي عوامل فراسازماني.. ۹۶
۴-۷ نتايج تحليل عاملي رفتار سياسي.. ۹۹
۴-۸ تحليل رگرسيون.. ۱۰۰
فصل پنجم
۵-۱ مقدمه … ۱۰۸
۵-۲ بحث و نتيجهگيري.. ۱۰۸
۵-۳ پيشنهادهاي حاصل از نتايج تحقيق.. ۱۱۰
۵-۴ پيشنهاد به محققين آينده. ۱۱۱
۵-۵ محدوديتها و مشکلات پژوهش…. ۱۱۱
شناسايي عوامل موثر بر رفتارهاي سياسي در استانداري ايلام | |
تعداد صفحات | ۱۲۴ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۱٫۹۷ Mb |