شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران (با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره) | |
تعداد صفحات | ۱۱۷ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۱٫۳۶ Mb |
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران (با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره)
در این قسمت پروژه با موضوع شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران (با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره) به صورت فایل Word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن پروژه در زیر نشان داده شده است
چکیده
اصولا سرمایهگذاران باید بررسیهای وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل میکنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایهگذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل مالی درسطح شرکت، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل روانی بازار را مشخص کند تا از یک سو به سرمایهگذاران نوپا کمک نماید تا بر اساس شاخصهایی که سرمایهگذاران باتجربه از آن استفاده میکنند، تصمیم بگیرند و از سوی دیگر در مقابل عوامل روانی بازار همچون شایعات بازار که منجر به نوسانات کوتاه مدت میشود، عکسالعمل مناسبی نشان دهند. در این مطالعه دو گروه افراد مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش اول پس از نمونهگیری از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران که در دوره یک ماهه پژوهش به سالن بورس مراجعه کرده بودند، تعداد ۲۶۲ پرسشنامه کامل مبنای تحلیل قرار گرفت و پس از تائید روایی و پایایی پرسشنامه ۳۷ سوالی تحقیق، اثرگذاری معنادار کلیه ابعاد بر تصمیمگیری خرید سهامداران به اثبات رسید و از سوی دیگر، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین اهمیّت این ابعاد اختلاف معناداری وجود دارد. نتایج تکنیک تاپسیس حاکی از این امر بود که به عقیده سهامداران شاخصهایی همانند (اطمینان به دادههای منتشر شده مالی شرکتها)، (اعتقاد به پیروی جریان آتی و بازدهی از عملکرد گذشته)، (پیگیری گزارشهای فصلی و دادههای منتشر شده از سوی شرکتها)، (اخبار منتشرشده از مجامع شرکتها) و (پیگیری اخبار سیاسی و تأثیر آن بر بازار سهام) از بیشترین اهمیت در شکلدهی تصمیمگیری آنان برخوردار است اما شاخصهایی همانند (توصیه دوستان و آشنایان)، (تأثیر تحولات سیاسی خارج بر شاخصهای بورس) و (اطلاع از میانگین نرخ تورم و جریان آن) از کمترین اهمیت در این تصمیمگیری برخوردارند. همانگونه که مشاهده میگردد، سه عامل اول همگی در زمره عوامل مالی در سطح شرکت قرار دارند. برای کسب نتایج دقیقتر، پرسشنامه مقایسات زوجی نیز بین خبرگان بورس توزیع شد. بدین منظور در این تحقیق از نظرات ۱۱ نفر از مدیران عالی و میانی شرکتهای کارگزاری بورس از جمله شرکت کارگزاری مفید، پارسیان، آریابورس، اعتماد سروش، آگاه و آپادانا استفاده نمودیم که بر اساس مقایسات زوجی، عوامل مالی در سطح شرکت، عوامل اقتصادی، سیاسی و عوامل روانی بازار به ترتیب از بیشترین اهمیت برخوردارند. نتایج این تحقیق بیانگر این است که افشای اطلاعات مالی دارای تاثیرگذاری بالایی در تصمیمگیری خرید سهامداران است و این نتیجه با نتایج تحقیقات قبلی در یک راستا قرار دارد و محققین در تحقیقات پیشین اثبات نمودهاند که هر سه بُعد شفافيت يعني افشاي اطلاعات مالي و شفافيت ساختار مالكيت و شفافيت ساختار هيئت مديره بر رفتار سرمايهگذاران در بورس تأثيرگذار است، اگرچه سرمايهگذاران بيش از هر چيز به افشاي اطلاعات مالي اهميت ميدهند.
فصل اوّل
کلیّات تحقيق
مقدمه
وجود بازار سرمایه قوی، یکی از ارکان مهم رشد و توسعه اقتصادی است. این بازار با استفاده از مکانیسمهای درونی خود به تعیین قیمت عادلانه سهام و تخصیص بهینه سرمایه میپردازد و پیشرفت و گسترش آن معیاری جهت رتبهبندی کشورها از لحاظ توسعه اقتصادی تلقی میشود(گامليل و هرستين، ۲۰۱۰) امروزه با توجه به محدویت منابع اقتصادی در کشورهای جهان، تمام تلاش مدیران و مسئولین بر این است تا با صرف کمترین منابع به حداکثر نتایج مطلوب دستیابند. دستاندرکاران و تصمیم گیرندگان عرصه مالی بینالملل، همواره با اين خطر مواجه هستند كه به هر دليلي مشغول حل مسالههاي كم اهميت شده و از حل مسالههاي كليدي ملی خود غافل شوند كه نتيجه اين اشتباه استراتژيك، هم اتلاف منابع خواهد بود و هم اين كه اميد و باور به بهبود، در جوامع تضعيف خواهد شد (ساعدی و مختاریان، ۱۳۸۸). لذا اولويتبندی عوامل موثر بر سرمایهگذاری در هر بخش از اقتصاد یکی از كليديترين مسالههاي هر کشور بوده و به امری انکارناپذیر تبدیل شده است.
نقش اصلی بورس اوراق بهادار، جذب و هدایت پساندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده در اقتصاد به سوی مسیرهای بهینه آن است. به گونهای که منجر به تخصیص بهینه منابع کمیاب مالی شود که این امر مهم، منوط به شناسایی اولویتهای سرمایهگذاری می باشد(دانيل و همكاران، ۲۰۰۲). از طرف دیگر، هرچه میزان این اولویتها به واقعیت بازار در طولانی مدت نزدیکتر باشد، به همان اندازه اطمینان سرمایهگذاران نسبت به بورس بیشتر شده و رغبت آنها نیز برای سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت(آل- تاميمي، ۲۰۰۶). طی سالهای اخیر اقدامات مناسبی جهت پیشرفت، توسعه و افزایش شفافیت بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است که توانسته است تا حدی، منجر به بهبود فرهنگ سهامداری مردم شود. همچنین تعیین دلایل اولویت یک سرمایهگذاری میتواند تاثیر دوچندانی بر شناسایی محدودیتهای موجود و اصلاح مسیر آتی توسعه بورس اوراق بهادار داشته باشد. این پژوهش بر آن است تا با شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی، گامی در جهت بهبود انگیزانندههای خرید سهام بردارد.
فهرستی از عناوین این پروژه در زیر آمده است:
- چکیده
- فصل اوّل: كليات تحقيق
- مقدمه
- اهمیت موضوع (تعريف مساله هدف از اجراء و کاربرد نتايج تحقيق)
- اهداف پژوهش
- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی)
- سؤالات اصلی پژوهش
- فرضیات پژوهش
- قلمرو تحقیق
- قلمرو موضوعی
- قلمرو مکانی
- قلمرو زمانی
- محدودیتهای تحقیق
- روش تحقیق
- شرح واژهها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق
- فصل دوّم: مروري بر تحقيقات انجام شده
- مقدمه
- بورس اوراق بهادار
- علل پیدایش بورس اوراق بهادار
- سابقه ایجاد بورس در ایران
- جایگاه بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران
- معيارهاي تشخيص ميزان و نحوه فعاليت يك بورس
- مزایای سرمایهگذاری در بورس
- مزایای ورود به بورس برای شرکتها
- مؤلفههای اصلی بورس اوراق بهادار
- روشهای ورود به بورس اوراق بهادار
- روشهای تحلیل اوراق بهادار
- مقررات حاكم بر بازار بورس اوراق بهادار
- سهام عادی
- مفهوم سهام و سهام عادي
- مفاهیم مرتبط با سهام عادی
- حق مالكيت
- سررسيد سهام عادي
- حق رأي
- ارزش دفتري
- حق تقدم خريد سهام
- تعيين ارزش سهام عادي
- نحوه تصميم گيري خريداران سهام عادي در بورس اوراق بهادار
- انتخاب سهام
- انواع تجزيه و تحليل بنيادي
- تعیین ارزش سهام عادی
- براساس سود
- براساس سود سهام پرداختی
- عوامل تأثیرگذار بر انتخاب سهام توسط سرمایهگذاران
- مفهوم سرمایهگذاری
- راهبردهای سرمایهگذاری
- مدلهای تصمیمگیری سرمایهگذاران
- مدل تصمیمگیری اقتصادی عقلائی
- مدل اقتصادی رفتاری
- مدل نوین مالی
- مدل / تئوری چشم انداز
- نظریات تأثیرگذار بر رفتار سرمایهگذاران
- عوامل استراتژیک مکمل در بازار مالی
- نظریات جمعیتی و مدلهای آموزشی
- نظریه بازیهای هماهنگ
- عوامل مؤثر بر سرمایهگذاری سهام
- ویژگیهای سرمایه گذاران
- ویژگیهای بازار سرمایه
- بررسی صورتهاي مالي اساسي
- بررسی نسبتهاي مالي
- پیشینه تحقیق
- پژوهشهای انجام شده در ایران
- پژوهشهای انجام شده در جهان
- مدل مفهومی تحقیق
- جمعبندی
- فصل سوّم: مواد و روش ها
- مقدمه
- روش تحقیق
- فرآیند تحقیق
- شناسایی عوامل موثر بر تصمیمگیری سهامداران در خرید سهام عادی
- استخراج شاخصهای اولیه براساس سابقه پژوهش
- جمعآوری دادههای تحقیق
- تحلیل دادههای تحقیق
- جامعه آماری
- نمونه آماری
- روش گردآوری دادهها
- روایی پرسشنامه
- تحلیل عاملی
- پایایی پرسشنامه
- روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها
- تکنیک تاپسیس
- تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
- اصول فرآيند تحليل سلسله مراتبي
- فرضیّات نهایی پژوهش
- جمعبندی
- فصل چهارم: نتايج
- مقدمه
- بخش اوّل: نمونهگیری و آمار توصیفی
- نمونهگیری سهامداران بورس اوراق بهادار تهران
- توصیف آماری مربوط به نمونه آماری
- بخش دوّم: سنجش پایایی و روایی ابزار تحقیق
- پایایی پرسشنامه پژوهش
- روایی پرسشنامه پژوهش
- بخش سوّم: تحلیل آماری پرسشنامه اهمّیت شاخصها
- تحلیل پرسشنامه اهمیّت شاخصها
- بخش چهارم: اولویتبندی ابعاد و شاخصها
- نتیجهگیری
- فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري
- مقدمه
- تشریح تحلیلهای آماری و نتایج تحقیق
- پاسخ به سوالات و فرضیات پژوهش
- پیشنهادات برای تحقیقات آتی
- پيوست
- منابع و مأخذ
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران (با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره) | |
تعداد صفحات | ۱۱۷ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۱٫۳۶ Mb |