احياى ارزشهاى اسلامى در عصر حاكميتحضرت على(ع) |
---|
تعداد صفحات: 22 |
نوع فایل ضمیمه: word |
حجم فایل: 111 kb |
احياى ارزشهاى اسلامى در عصر حاكميت حضرت على(ع)
در این قسمت تحقیق با عنوان احياى ارزشهاى اسلامى در عصر حاكميت حضرت على(ع) به صورت فایل Word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن پروژه را در زیر نشان داده شده است.
احياى ارزشهاى اسلامى در عصر حاكميتحضرت على(ع)
استراتژى سياسى حضرت امير(ع)
پيش از ورود به بحث، لازم است اجمالا واژه «سياست» تعريف شود:
كلمه «سياست» به معناى تاديب، تربيت و سرپرستى امور است. سائس يعنى مؤدب، مربى و اداره كننده. على(ع) در وصف پيامبر(ص) مىفرمايد: «ثم فوض الى النبى۶ امر الدين و الامة ليسوس عباده»; خدا امور دين و امت را به پيامبر واگذارد تا بندگانش را تربيت كند. (۱)
مؤلف فقه سياسى اسلام در تعريف سياست مىنويسد: «السياسة استصلاح الخلق بارشادهم الى الطريق المنجى فى العاجل و الآجل»; سياست، اصلاح مردم به شكل راهنمايى آنان به راهى است كه موجب رستگارىشان در دنيا و آخرت گردد. (۲)
در كتاب اقرب الموارد، چنين آمده است: «السياسة المدنية تدبير المعاش مع العموم على سنن العدل و الاستقامة»; سياست عبارت از اداره زندگى مردم بر اساس قسط و عدل است.
بنابراين، «سياست» يعنى زعامت و رهبرى جامعه به گونهاى كه سعادت دنيا و آخرت مردم تامين گردد. از اينروست كه مىگوييم ائمه: بزرگترين سياستمداران عصر خود بودند. در زيارت جامعه كبيره، امام هادى(ع) در وصف اهل بيت(ع) مىفرمايد: «و قادة الامم واولياء النعم… و
ساسة العباد و اركان البلاد.»
اما از آنجا كه اين امانت الهى (حكومت) غالبا در دست اهل دنيا بوده، واژه «سياست» نيز معناى خاصى پيدا كرده است، به شكلى كه آن را قرين مكر و فريب مىشماريم. اين مطلب نيز در جاى خود روشن است كه سياست رهبران در اداره جامعه تابع عقيده آنها مىباشد و اهداف و انگيزه افراد از حكومت، تعيين كننده خط مشى سياسى آنهاست.
على بن ابىطالب(ع) در نخستين روز حكومتخود، به صراحت و روشنى، سياستخود را چنين بيان نمودند: «انگيزه من از حكومت احياى دين و برقرارى قسط و عدل در جامعه مىباشد و روش من همان سيره رسول اكرم(ص) خواهد بود و در اين امر با احدى مداهنه و مماشات نمىكنم. به خدا قسم، من در مورد دينم سازش و مماشات نخواهم كرد و اگر من از ديد شما غايب گردم چه كسى به روش رسول خدا(ص) در ميان شما رفتار خواهد كرد؟» (۳)
برقرارى عدالت در زمينههاى گوناگون اقتصادى و اجتماعى نيزاز اهداف مهم آن حضرت به شمار مىرفت. دراينباره، مىفرمايد: «قد الزم نفسه العدل، فكان اول عدله نفى الهوى عن نفسه. يصف الحق و يعمل به»; خود را ملزم به عدالت نموده و نخستين مرحله عدالت اين است كه خواستهاى دل را بيرون راند، حق بگويد و بدان عمل كند. (۴)
اما اعمال اين سياست، در جامعهاى كه مدتها در دست اهل دنيا بوده، كار آسانى نيست; زيرا جامعه اسلامى پس از رحلت پيامبر اسلام(ص) به شدت از سيره آن حضرت منحرف شده بود. به طور طبيعى، هدايت هر جامعهاى به مسير صحيح و اصلاح انحرافات، منافع عدهاى را به خطر مىاندازد، جامعه آن روز نيز در عصر على(ع) از اين امر مستثنى نبود. حضرت، جامعه خود را به خوبى مىشناخت و از خطر اين گروهها آگاه بود.
بدين دليل، هنگامى كه مهاجر و انصار و عدهاى ديگر از مسلمانان بر در خانه آن حضرت جمع شده بودند، فرمودند: «مرا رها كنيد و به دنبال ديگرى برويد. در آينده، با وضعى مواجه مىشويم كه ابعاد و چهرههاى گوناگونى دارد كه قلبها و عقلهاى شما نمىتواند در مقابل آنها پايدارى كند و ثابتبماند.» (۵)
اما از زمانى كه آن حضرت حاكميت را پذيرفتبا قدرت و صلابت، در جهت اصلاح امت و نظام اسلامى تلاش كرد و چنان كه در توصيف مؤمن مىفرمايد:
«المؤمن نفسه اصلب من الصلد»;
مؤمن روحش از سنگ خارا سختتر ومحكمتراست، (۶) خود به عنوانيعسوبالمؤمنين، در اجراى احكام الهى و برقرارى عدالت كوچكترين سستى به خرج نداد.
فهرستی از عناوین این تحقیق در زیر آمده است:
- احياى ارزشهاى اسلامى در عصر حاكميتحضرت على(ع)
- استراتژى سياسى حضرت امير(ع)
- حاكميت ارزشهاى اسلامى
- الف – تقويت جريانهاى مثبت و سازنده
- ب – مبارزه مستمر با جريانهاى انحرافى
- اصل مبارزه مستمر با منحرفان
- اقدامات اصلاحى حضرت على(ع)
- الف – اصلاح نظام فكرى و فرهنگ عمومى
- ب – پاكسازى جامعه از عوامل انحرافى
- ج – اصلاح نظام رهبرى و مديريت
- مهمترين ويژگيهاى حكومت على(ع)
- الف – حكومتبر دلها و افكار
- ب – خدمت، نه تجارت
- ج – دورى از نيرنگ و خدعه
- د – دورى از تشريفات
- ه- مراقبت از بيتالمال
- و – تعهد و تخصص
- نتيجه
- منابع
احياى ارزشهاى اسلامى در عصر حاكميتحضرت على(ع) |
---|
تعداد صفحات: 22 |
نوع فایل ضمیمه: word |
حجم فایل: 111 kb |