تحلیلی ازتصوف با تاکید بر فرقه ذهبیه |
---|
تعداد صفحات: 29 |
نوع فایل ضمیمه: word |
حجم فایل: 306 kb |
تحلیلی ازتصوف باتاکید بر فرقه ذهبیه
در این قسمت تحقیق با عنوان تحلیلی ازتصوف باتاکید بر فرقه ذهبیه به صورت فایل Word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن پروژه را در زیر نشان داده شده است.
مقدمه
تبیین و تحلیل عرفان و تصوف ساحت های مختلفی دارد که به نظر نگارنده، همین ساحت های مختلف فرقه های صوفیه، زوایای بحث را پيچيده کرده است. حکمت این پیچیدگی، كثرت و تنوع فرقههای تصوف است به گونهای كه گاهی با درگذشت و وفات يكی از اقطاب صوفیه، سلسله های گوناگونی از ان فرقه، زائيده می گشت و شناخت اراء و عقايد و مناسك اين فرقهها را دشوار میساخت. بحث پیرامون فرقههای صوفیه از دو جهت دارای حساسيت و اهميت ویژهای است: نخست انکه، اين فرقهها در جوامع اسلامی، بسیار متنوع و تاثیرگذارند وبه همین دلیل، داوری یکسانی هم نميتوان برانها داشت و لازم است با دقت و بدون پيشداوری انها را گزارش و توصیف كرد و سپس به تجزیه و تحليل انها پرداخت. جهت دیگر اهميت وحساسیت فرقههای صوفیه اين است كه فرقههای صوفيه موجود درجامعه معاصر ایران با پاره ای ازمبانی فکری جمهوری اسلامی یعنی؛ عقلانيت اسلامی که از اسلام ناب بدست می اید در تعارضند. توضیح مطلب اینکه: به طوركلي، دركشور ما در حال حاضر سیزده جريان فکری فعاليت ميكنندكه دوازده مورد ازجريانهای معاصر (با تنوع فراوان میان انها) با عقلگرائی اسلامی و مبنای فکری جمهوری اسلامی چالش دارند. جریان عقل گرایی اسلامی با مؤلفههای معرفتشناسی (موجه دانستن چهار منبع شناخت یعنی، حس و تجربه، عقل، شهود و وحی و اعتقاد به امکان ومعیار معرفت وتاکید بر رئالیسم) و انسانشناسی (نفی اومانیسم و اعتقاد به کرامت انسان و رساندن او به مبداالمبادی و غایه الغایات یعنی خداوند سبحان، بوسیله دین الهی و پیامبران اسمانی) و هستی شناسی (اعتقاد به جهان مادی و مجرد و دنيا و اخرت و نظام علی و معلولی یا نظام تجلیات) و ارزش شناسی (حاکمیت فقه واخلاق اسلامی وحداکثری دانستن انها) استقراریافته است؛ اما ده جريان چالش برانگیز درمقابل جریان عقل گرایی اسلامی قرار دارند که درچگونگی وگستره چالش های انها تفاوت فراوانی وجود دارد. برخی از این جریان ها در انديشه و تفكر و دستهای در بعد فرهنگ اسلامی با جريان مذكور چالش خود را اشکار میسازند. این جریان های ده گانه عبارتند از: جریان های خرده فرهنگ ها، شیطان پرستی، فمینیسم، هایدگریها، روشنفکری تجددگرا، سنت گرایی، تجدد ستیزی، مکتب تفکیک، بهائیت، وجریان تصوف گرایی این جریان اخیربه دلایل پیشگفته اهمیت ویژه ای دارد. به همین لحاظ لازم است به این نکته توجه شود که تصوفگرايی درجامعه معاصرما به سه گرايش تقسيم ميشود:
الف) عرفان و تصوف سرخپوستي: كه دون خوان سرخپوست امريكايی مطرح كرد از نويسندگان معروف عرفان سرخ پوستی، اقای پائولو كائيلو است كه كتاب هايی به صورت رمان مانند «اعترافات يك سالك»، «سفر به دشت ستارگان» نگاشته وی در این کتاب ها به ترویج اين نوع عرفان میپردازد. عرفان سرخپوستي، بر خلاف عرفان نظری اسلامی كه نوعی هستی شناسی است،به مباحث نظری واصطلاحات تخصصی مانند: هویت غیبیه وتعینات وتجلیات ونَفَس رحمانی وغیره نمیپردازد و خود را با زندگی انسانها پيوند میزند. و از صلح، معنويت، دوستی و عشق سخن میگوید عرفان سرخ پوستی با بهره گیری ازروانشناسی جدید و باعبارت ها و دستورالعملهای كوتاه و جذاب و همراه با رویکرد دينگريزی، مخاطبان خودرا فرا میخواند.
ب) عرفان های شرقي: مانند: ایین هندو، تائو و بودیسم که با رویکرد ساده وعقل ستیزانه یا عقل گریزانه به مباحث انسان شناسانه و سالکانه می پردازند و از مباحث هستی شناسانه بیگانه اند.
ج) عرفان های بومی: فرقههای صوفيه معاصربه قدری متنوعند كه ارائه تعريف یکسانی از انها غير ممكن است اما دارای وجوه عامی نظير گرايش به فقهستيزی و مرجعستيزی (با وجود تفاوت مراتب دراین ویژگی) ميباشند. حتی فرقههایی مثل ذهبيه و نعمت اللهیه گنابادیه كه تقلید ازمراجع تقلید رااظهار مینمایند؛ نیز درمواردتعارض میان فتوای قطب بامرجعیت، دیدگاه قطب را بر فقيه و مرجع تقليد مقدم ميدارند. و اما فرقههای فعال جامعه معاصرایران عبارتند از: ۱- نعمت اللهی مونسيه ۲- نعمت اللهی صفی علی شاهي ۳- نعمت اللهی گنابادیه ۴- اویسیه ۵- مکتب(نورعلی الهی) ۶- شمسیه ۷-کمیلیه ۸- اهل حق ۹- خاکساریه ۱۰- ذهبیه؛ البته فرقه های گناباديه، ذهبيه، اهل حق و مکتب فعالیت گسترده تری دارند. این فرقه ها را می توان با رویکردهای اجتماعی (مانند خدمات و خیانتهای فرقه های صوفیه به مردم) و سیاسی و امنیتی (مانند ارتباط بارژیم های طاغوتی ودولت های بیگانه) و فقهی (مانند فتاوای فقها و محدثان) و تاریخی (مانند: منشا پیدایش وتحولات وتطورات وعوامل انشعاب های انها) و اخلاقی (مانند: اسیب ها و ناهنجاری های اخلاقی) و اعتقادی (بررسی و مطابقت یا عدم مطابقت عقاید انها با اعتقادات شیعه) و ادبی (مانند: بررسی اثار فارسی و ادبی فرقه های صوفیه) بررسی کرد.
فهرستی از عناوین این تحقیق در زیر آمده است:
- مقدمه
- چيستی تصوف
- مراحل تصوف
- منشا تصوف در تاريخ اسلام
- تحلیل فرقه ذهبیه
- چیستی تصوف ازدیدگاه ذهبیه
- اعتقادات ذهبیه
تحلیلی ازتصوف با تاکید بر فرقه ذهبیه |
---|
تعداد صفحات: 29 |
نوع فایل ضمیمه: word |
حجم فایل: 306 kb |