رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی با کار تیمی | |
تعداد صفحات | ۸۵ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۸۷۹ kb |
رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی با کار تیمی
در این قسمت تحقیق رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی با کار تیمی به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن تحقیق در زیر نشان داده شده است.
مقدمه
هر تحقیق و پژوهش علمی که صورت می گیرد بر پایه ها، ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است که هر پژوهشگر باید سعی کند مرتبط ترین دستاوردهای تحقیقات پژوهشگران قبلی را مورد شناسایی قرار دهد و دریابد که دیگران تا چه درجه ای مساله تحقیق مورد نظر او را بررسی کرده اند و به آن نزدیک شده اند؛ به عبارت دیگر چه ابعادی از مساله تحقیق، مورد پژوهش قرار گرفته و چه ابعادی بررسی نشده است.
مطالب این فصل حاوی چکیده هایی از کندوکاوی عمیق و وسیع در آنچه که پیرامون موضوع پایان نامه و موضوع های مشابه در کتاب ها، مقالات و تحقیقات وجود دارد، می باشد؛ که شامل چهار بخش اصلی می باشد. بخش اول پیرامون رضایت شغلی؛ مفهوم رضایت شغلی، اهمیت رضایت شغلی، عوامل موثر بر رضایت شغلی، نظریه های رضایت شغلی، پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی می باشد.
بخش دوم پیرامون تعهد سازمانی؛ مفهوم تعهد سازمانی، اهمیت تعهد سازمانی، الگوهای چند بعدی تعهد سازمانی، فرایند تعهد سازمانی و… می باشد. بخش سوم پیرامون کار تیمی، مفهوم کار تیمی، اهمیت کار تیمی، اصول کار تیمی، مراحل تشکیل تیم، انواع تیم و …. می باشد. بخش چهارم پیرامون پیشینه تحقیق؛ تحقیق انجام شده در داخل کشور و تحقیقات انجام شده در خارج کشور می باشد.
مبانی نظری
رضایت شغلی
مفهوم رضایت شغلی
محققان رضایت شغلی را از دیدگاه های گوناگون تعریف و توجیه کرده اند. گروهی معتقدند رضایت شغلی به شدت با عوامل روانی ارتباط دارد. به عبارت دیگر، این عده رضایت شغلی را در درجه اول از دیدگاه های روانی و خصوصیات فردی توجیه می کنند.
فیشروهانا، رضایت شغلی را عامل روانی قلمداد می کنند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند، یعنی اگر شغل مورد نظر لذت مطلوب را برای فرد تامین کند، فرد از شغلش راضی است. در مقابل چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد، فرد شروع به مذمت شغل می نماید و در صدد تغییر آن بر می آید.
رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی و عاملی است که باعث افزایش کارآیی و نیز احساس رضایت در فرد می گردد. رضایت شغلی پدیده ای است که از مرز سازمان فراتر می رود و آثار آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان نیز مشاهده می شود. در کارکنان به واسطه کار کردن در یک شغل حالت های متفاوتی ایجاد می گردد. چنانچه افراد از شغل خود راضی باشند، این وضعیت موجب می شود با انگیزه و علاقه بیشتری به انجام وظایف خود همت گمارند. چنانچه کارکنان از شغل خود ناراضی باشند، موجب می شود علاقه و تعهد کمتری به انجام وظایف داشته باشند.
رضایت شغلی هنگامی ایجاد می شود که کارکنان احساس کنند محتوا و زمینه شغل آن چیزی را که برای کارمند ارزشمند است فراهم می کند. رضایت شغلی حالت احساسی مثبت یا مطبوعی است که پیامد ارزیابی شغل یا تجربه فرد است. این حالت مثبت، کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که به جذب و بقای کارکنان می انجامد( خاوری و یوسفیان، ۱۳۸۶).
نگرش کلی انسان ها نسبت به شغلشان عینیت بخش پدیده ای رفتاری است که از آن به عنوان
“خشنودی شغلی” و “رضایت شغلی” تدبیر می شود و نتیجه ای است از باورهای مثبت و منفی فرد نسبت به ابعاد کارش. رضایت شغلی، یک حس مثبت و مطبوع و پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است. این حالت کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی، منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقای کارکنان می شود. لوک، معتقد است رضایت مندی شغلی ناشی از ارزیابی شغل به عنوان امری است که رسیدن یا امکان رسیدن به ارزش های مهم شغلی را فراهم می آورد.
بنابراین فرد زمانی به طور موثر سازمان را در جهت رسیدن به اهداف آن یاری می رساند که ابتدا از شغل و حرفه خود راضی و خشنود باشد و نیز به کاری بپردازد که به آن علاقه مند است(قلی زاده و همکاران، ۱۳۸۹). رضایت شغلی عبارت است از نوع نگرش فرد نسبت به شغل خویش و به مجموع تمایلات یا احساسات مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند اطلاق می گردد. به عبارتی رضایت شغلی متاثر از عوامل متعددی مانند حقوق و دستمزد، ارتباطات، سیاست ها، رویه ها، ابعاد شغلی، نظم کار و ویژگی های شخصیتی کارکنان می باشد (جهانی و همکاران، ۱۳۸۹).
رضایت شغلی در ساده ترین تعریف عبارت است از احساس عاطفی مثبت که در نتیجه انجام کار در فرد ایجاد می شود. اما رضایت شغلی یک عامل مجرد و تنها نیست، بلکه ارتباط بینابینی پیچیده ای از وظایف شغلی، مسئولیت پذیری ها، کنش و واکنش ها، انگیزه ها، تشویق ها و دلگرمی هاست(طباطبایی، ۱۳۸۳).
بنابراین، از مباحث مهم و مورد توجه هر سازمان و نهادی، توجه به رضایت شغلی کارمندان و عوامل موثر بر آن است. بررسی وضعیت رضایت شغلی معلمان با توجه به نفود و اهمیت این قشر از جامعه در پرورش متخصصان آینده ساز اهمیت زیادی دارد.
اهمیت رضایت شغلی
هیچ تردیدی نیست که رضایت شغلی اهمیت بسیار زیادی دارد.
دست کم، مدیران به سه دلیل باید به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت بدهند:
۱-مدارک زیادی در دست است که افراد ناراضی سازمان را ترک می کنند و بیشتر استعفا می دهند.
۲-ثابت شده است که کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند و بیشتر عمر می کنند.
۳-رضایت شغلی از کار پدیده ای است که از مرز سازمان فراتر می رود و اثرات آن در زندگی خصوصی فرد و خارج سازمان مشاهده می شود.
افراد راضی کمتر غیبت کرده و کمتر سازمان را ترک می نمایند. اگر ما دو مساله جابه جایی و غیبت کارکنان را به صورت جداگانه بررسی کنیم، می توانیم به صورتی بهتر اثرات رضایت شغلی بر جابه جایی کارکنان را نشان دهیم، به ویژه رضایت شغلی با تصمیماتی که فرد در رابطه با ترک سازمان می گیرد رابطه ای مستحکم ولی منفی دارد. اگر چه رابطه رضایت شغلی با کارکنان نیز منفی است، ولی در این باره نباید احتیاط را از دست داد.
یکی از جنبه های رضایت شغلی که معمولا نادیده انگاشته می شود، رابطه آن با سلامت کارگر یا کارمند است. تحقیقات زیادی نشان داده است که افراد ناراضی از شغل خود، مستعد ابتلا به مرض های گوناگون هستند که دامنه این نوع بیماری ها از سردرد تا بیماری قلبی کشیده می شود. فشار روانی که در نتیجه نارضایتی بر فرد وارد می شود می تواند وی را مستعد و پذیرای بیماریی چون حمله قلبی نماید. از نظر مدیریت، این بدان معنی است که اگر عدم رضایت شغلی به افزایش غیبت و جابه جایی کارکنان منجر نشود، باز هم باید سعی کنند که موجبات رضایت شغلی آنان را فراهم آورد، زیرا بدین طریق هزینه های پزشکی و از دست دادن بی موقع کارگران ارزشمند(به خاطر بیماری و سکته قلبی) پایین می آید.
هنگامی که کارکنان و اعضای سازمان از کار خود لذت می برند، زندگی خصوصی آنان(در خارج از سازمان) بهبود می یابد. برعکس، یک کارگر ناراضی، نگرش منفی را با خود به خانه می برد. کارکنانی که از شغل خود راضی هستند در جهت رضایت شهروندان قدم بر میدارند. این افراد نگرشی مثبت تر به زندگی می دهند، و از نظر روانی، جامعه را سالم تر می نمایند.
فهرست مطالب
- مقدمه
- مبانی نظری
- رضایت شغلی
- مفهوم رضایت شغلی
- اهمیت رضایت شغلی
- عوامل موثر بر رضایت شغلی
- عوامل سازمانی
- عوامل محیطی
- ماهیت کار
- عوامل فردی
- پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی
- مدل رضایت شغلی
- نظریه ارزشی لاک
- نظریه انتظار
- نظریه برابری
- مدل مفهومی رضایت شغلی و تعهد سازمانی
- شواهد تجربی بر اساس مدلهای مفهومی رابطه تعهد سازمانی و رضایت شغلی
- تعهد سازمانی
- تعاریف و مفاهیم تعهد
- اهمیت تعهد سازمانی
- عوامل موثر در پیدایش تعهد سازمانی
- دو دیدگاه در مورد تعهد سازمانی
- ابعاد تعهد سازمانی
- ویژگی های موثر بر تعهد سازمانی
- ویژگی های شخصی موثر بر تعهد سازمانی
- خصوصیات شغلی موثر بر تعهد سازمانی
- تاثیر روابط گروهی و روابط با رهبر بر تعهد سازمانی
- ویژگی های سازمان و تعهد سازمانی
- وضعیت نقش و تعهد سازمانی
- سطوح تعهد و اثرات سازمانی آن
- نتایج تعهد سازمانی
- تعهد و ترک خدمت
- تعهد و عملکرد
- تعهد و غیبت
- کارتیمی
- تیم و مهارت های کار تیمی
- هفده اصل کار تیمی
- مراحل تشکیل تیم
- انواع تیم ها
- انواع تیم ها با توجه به اهداف
- تیم های چند وظیفه ای
- تیم حل کننده مساله
- تیم مجازی
- تیم خودگردان
- تیم های پروژه ای
- اندازه تیم
- نقش های مختلف اعضای تیم
- مزایای کار تیمی
- پنج ویژگی رهبر برای تیم سازی
- پنج دشمن کارتیمی
- پیشینه تجربی
- تحقیقات داخل کشور
- تحقیقات انجام شده در خارج
- منابع
رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی با کار تیمی | |
تعداد صفحات | ۸۵ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۸۷۹ kb |
کاربر گرامی، بلافاصله پس از خرید این پروژه، لینک دانلود آن برای شما فعال می شود. لینک دانلود پروژه به ایمیل شما هم ارسال می شود و با یک کلیک می توانید پروژه خود را دانلود نمایید.