طرح کارخانه تولید روغن موتور و گریس | |
تعداد صفحات | ۱۰۲ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۷۵۹ kb |
طرح کارخانه تولید روغن موتور و گریس
در این قسمت تحقیق طرح کارخانه تولید روغن موتور و گریس به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن تحقیق در زیر نشان داده شده است.
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارخانه تولید روغن موتور و گریس پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی)، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
مقدمه
تعاريف اوليه
روانکاري ، اصطکاک و سايندگي
روانکاري يا Tribology که علم تسهيل حرکت نسبي سطوح در تماس با يکديگر تعريف شده است. امروزه يکي از رشته هاي مهم در علوم ، دانش فني و عمليات اجرايي مهندسي است . هر زمان که سطوح اجسام در جوار و در تماس با يکديگر حرکت نسبي داشته باشند دو پديده اصطکاک و سائيدگي وجود خواهد داشت .
اصطکاک عبارت از نيروي مقاومت در برابر حرکت نسبي و گذر سطوح در تماس نسبت به يکديگر ، و سائيدگي عمل تخريب و گسستگي ذرات ماده است که در نتيجه تماس سطوح در حرکت نسبي و به لحاظ اثر نيروي اصطکاک پديد مي آيد . به غير از مواردي بخصوصي که وجود اصطکاک که وجود اصطکاک براي وقوع حرکت و يا ايجاد سکون در حرکت مورد نياز و طملو باست در اکثر موارد و بخصوص در اغلب مکانيزممهاي متحرک در ماشين آلات که برايت حمل بار و انتقال نيرو و حرکت طراحي شده اند دو پديده اصطکاک و سائيدگي پديده هاي نامطلوبي به حساب مي آيند ، اصطکاک باعث تضييع انرزي مکانيکي و تبديل آن به حرارت نا خواسته و سائيدگي باعث از دست رفتن همشکلي و تجانس قطعات با يکديگر و نهايتاً تقليل عمر مفيد مکانيز و ماشين مي گردد .
روانکاري را مي توان به کليه عملياتي اطلاق نموده که اثرات اصطکاک و سائيدگي را تقليل مي دهد و روان کننده هر ماده اي است که با قرارگرفتن ما بين دو سطح در تماس باعث پايين آمدن نيروي مقاومت در برابر حرکت يا نيروي اصطکاک مابين آنها و براي شروع و ادامه حرکت نسبي سطوح مي گردد .
حال ببينيم چه مواردي را مي توان به عنوان روان کننده واجد شرايط دانست و مورد استفاده قرار داد . کوشش بيشتر براي يافت روان کننده هاي موثر سابقه اي ديرينه به قدمت تاريخ دارد . بسياري از مواد در طول زمان براي اين منظور مورد امتحان قرار گرفته و سپس مترود و با مواد بهتر ي جانشين شده اند .
بعضي از روان کننده هاي مورد استفاده تا به امروز به طرز شگفت آوري اصالت قديمي دارند .
روميان و مصريان در ۱۴۰۰ سال قبل از ميلاد مخلوطي از چربي ها ي ذوب شده و پيه آب کرده و با صابون آهکي مي جوشاندن و براي روغن کاري محورهاي وسائط نقليه و براي عنوان گريس به چرخ ارابها به کار مي برودند .
تنها از حدود اواسط قرن گذشته بود که روغن و صابون به عنوان مواد اصلي روان کننده ها مودرد استفاده قرار گرفته اند . روان کننده هاي مورد مصرف در دنيايي صنعتي امروز را مي توان از نظر حالت در ۴ رده روان کننده هاي گازي ، مايع ، نيمه جامد و جامد ،دسته بندي نمود .
۱- روان کننده هاي گازي به خصوص هوا براي روان کاري در کاربردهاي که به سرعت بسيار زياد و بار کم و اثبات شعاعي محور چرخش مورد نظر است يا شرايط غير عادي درجه حرارت زياد وجود پرتوهاي هسته اي ايجاب کند مورد استفاده قرار مي گيرد .
۲- روان کنده مايع طيف وسيع از سيالات از گازهاي مايع تحت فشار تا انواع روغنهاي سنتتيک را در بر مي گيرد ، کاربرد روان کننده هاي مايع در روان کاري به روش هيدروديناميک و با لايه ضخيم و يا لايه نازک روان کننده است و به اين مناسبت رايج ترين نوع روان کننده مورد استفاده است .
مهمترين و پر مصرف ترين روان کننده مايع ، روغن معدني حاصل از پالايش نفت خام است . روان کنده هاي مايع شامل : روغنهاي طبيعي ، حيواني وگياهي که خود مصارف به خصوصي از نظر روان کاري دارند نيز مي باشند اين روغنها اثر اسيدهاي چرب با الکل ها هستند ( روغن هاي آلي ) که در قديم به تنهايي براي روغن کاري سيال استفاده مي شدند ولي امروزه به صورت مخلوط با روغن هاي معدني استفاده مي شوند .
۳ – روان کنندههاي نيمه جامد شامل : انواع گريس و چربيهاي جامد و موم در مواردي که آب بندي محل روانکاري براي استفاده از روان کننده مايع مشکل است و يا شرايط کار سبک و غير مدوام و يا عدم دسترسي به محل ، يکبار روانکاري بريا طول عمر مفيد مکانيزم را توجيه نمايد و درياتاقانهاي ساچمه اي و غلطکي که روانکاري از نوع الاستوهيدروديناميک حکمفرماست بکار مي رود . گريس که پرمصرف ترين روان کننده نيمه جامد است خود متشکل از يک روغن نفتي يا سنتتيک و يک پرکننده ( صابون فلزات ) يا سفت کننده ( مواد پليمري ) است .
-۴روان کننده هاي جامد بريا روانکاري در شرايط بخصوص کار مانند خلاء کامل يا با رو حرارت زياد و در مواردي که روانکاري مرزي Boundary Lubrication حاکم است به کار مي رود . انواع روان کننده هاي جامد شامل : گرافيت ، ميکا ، تالک ، سولفيد مولفيد موليبدينيم ، اکسيد سرب ، گل گوگرد و انواع پلاستيک است .
۱-۲ نام محصول و مشخصات فني :
آنچه که در اين طرح نمونه توليد و بررسي مراحل فرآيند آن مورد بررسي و بحث قرار گرفته است در درجه اول روغن موتورو سپس گريس مي باشد ( انواع آن ) در ساخت که هر نوع از اين روان کننده ها روغن موتورسوخته مورد بازار يابي قرار گرفته و سپس در طي مراحل توليد تبديل به روغن پايه مي شود ( عمدتاً روغن پايه /SAE 30 به ميزان % ۸ SAE 10 و SAE 5 ) ، که از آن جهت ساخت روغن موتور ( با افزودن مواد افزودني ) و گريس ( با افزودن اسيد چرب و قليا و …. با در نظر گرفتن نوع گريس منتخب) استفاده مي شود .
گازوئيل بدست آمده در طي اين فرايند نيز چون جهت عرضه به بازار بايد مورد تصفيه قرار بگيرد و در حال حاضر کارخانجات توليد کننده فرآيند مناسب و قابل توجهي را در اين رابطه در اختيار ندارند ، از اين گازوئيل جهت سوخت داخلي استفاده مي کنند .
ابتدائاً تعاريف کاملتري را در رابطه با محصولات اصلي فر ايند ( روغن موتور و گريس ) مورد بررسي قرار مي دهيم.لازم به توضيح است که واحدهاي توليد گريس و روغن موتور با اندکي تغيير در خط توليد و يا حتي مواد اوليه و تغيير فرمولاسيون انواع روغنهاي صنعتي را بدست مي آورند و تنوع توليد در اين واحدها مي تواند بسيار زياد باشد .
طرح کارخانه تولید روغن موتور و گریس | |
تعداد صفحات | ۱۰۲ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۷۵۹ kb |
کاربر گرامی، بلافاصله پس از خرید این پروژه، لینک دانلود آن برای شما فعال می شود. لینک دانلود پروژه به ایمیل شما هم ارسال می شود و با یک کلیک می توانید پروژه خود را دانلود نمایید.