مفاهیم لرزه شناسی در کمی نمودن شاخص ناهمواری بین المللی روسازی راه | |
تعداد صفحات | ۳۵ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۲٫۷۹ Mb |
مفاهیم لرزه شناسی در کمی نمودن شاخص ناهمواری بین المللی روسازی راه
در این قسمت پروژه با موضوع مفاهیم لرزه شناسی در کمی نمودن شاخص ناهمواری بین المللی روسازی راه به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن پروژه در زیر نشان داده شده است.
مقدمه
در این فصل، ابتدا تعریفی مختصر از پروفیل طولی راه بیان می شود، سپس به شرح انواع روشهای اندازه گیری پروفیل طولی، پرداخته می شود و در نهایت، مطالعاتی که توسط محققین پیشین انجام شده، ارائه می گردد.
تعریف پروفیل طولی راه
یک پروفیل، یک خط جانبی است که بلندی و تاج رو سازی، شیارها و دیگر نقایص را نشان میدهد [۱]. شکل ۱ شمای کلی یک پروفیل روسازی را نشان می دهد.
روشهای اندازه گیری پروفیل طولی
مطابق با پیشنهاد ها و آژانس های مختلف راه، پنج روش مورداستفاده ی معمول برای اندازه گیری پروفیل های روسازی وجود دارد [۲].
۱- روش های دستی
۲- سیستمهای اندازه گیری ناهمواری نوع پاسخ
۳- پروفایلوگراف ها
۴- پروفایلرهای سبک وزن
۵- پروفایلرهای اینرسیایی سرعت بالا
روش های دستی
تراز و میله، روش معمول دستی برای اندازه گیری پروفیل روسازی است. این روش، دقیق ترین روش به دست آوردن ارتفاعات صحیح، در طول سطح روسازی است [۳]. از مزیت های این روش این است که جمع آوری داده های پروفیل راه، بسیار نزدیک به پروفیل صحیح راه است. همچنین قابلیت تکرار این روش بسیار بالاست. در برخی موارد، اندازه های تراز و میله، مرجعی برای صحت سنجی دیگر ابزارهای اندازه گیری ناهمواری به کار می روند. مشکل اصلی روش تراز و میله این است که اغلب نیاز به ثبت تعداد زیادی از داده ها به شکل دستی بوده به طوری که احتمال خطای انسانی بالا می رود. از دیگر معایب روشهای دستی، سرعت بسیار پایین در جمع آوری دادهها است. بنابراین انجام پیمایش های جاده، در سطح شبکه با استفاده از روش های دستی بسیار سخت است. شکل ۲ شمای کلی از روش تراز و میله را نشان می دهد.
سیستم های اندازه گیری ناهمواری نوع پاسخ
تا اواسط دهه ی ۱۹۸۰، آژانس های راه اغلب از سیستم اندازه گیری ناهمواری نوع پاسخ برای اندازه گیری ناهمواری شبکهی جاده ای استفاده می کردند [۴]. دستگاه های نوع پاسخ، پاسخ ماشین به پروفیل های جاده را با استفاده از مبدل ها، اندازه می گیرند تا مجموع حرکات قائم محور اتومبیل را با توجه به شکل ماشین، اندازه گیری کنند. این اندازه گیری، به طور مستقیم، احساس سرنشین از کیفیت رانندگی را منعکس می کند. تنوع دستگاههای نوع پاسخ، طی سالها گسترش یافته است. اشکال عمده ی این روش، این است که نتایج اندازه گیری شده، تحت تأثیر ویژگی های سیستم مکانیکی ماشین و سرعت اندازه گیری آن است. به همین دلیل، پاسخ ماشین های مختلف به آزمایش یک م سیر از رو سازی، ممکن است کاملا متفاوت با شد. بنابراین ارزیابی نتایج آزمایش از اتومبیل های مختلف، بسیار دشوار است.
پروفایلوگراف ها
یک پروفایلوگراف از یک تیر صلب یا قاب با سیستم چرخهای تکیه گاهی در دو انتها و یک چرخ مرکزی تشکیل شده است. چرخ مرکزی به یک ثبت کنندهی نمودار میله ای یا یک کامپیوتر که حرکات چرخ مرکزی را ثبت می کند، متصل می شود. این نوع دستگاه ها برای ارزیابی همواری روسازی های در حال ساخت و پوشش آنها به کار می روند. بسیاری از کشورها از شاخص پروفایل (PI) که از اندازه گیری پروفیل توسط پروفايلوگراف، به دست آمده، برای تضمین کیفیت روسازی استفاده می کنند. در شکل ۳ شمای کلی یک پروفایلوگراف، نشان داده شده است.
پروفایلومترهای سبک وزن
اصطلاح پروفایلر سبک وزن برای دستگاه هایی به کار می رود که در آن سیستم پروفایلینگ بر روی یک ماشین سبک نصب می شود. سیستم پروفایلینگ در پروفایلر های سبک وزن شبیه به سیستم به کار رفته در پروفایلر های سرعت بالا است. از مزیت های پروفایلرهای سبک وزن، نسبت بسیار پایین وزن خودرو به سطح تایر است. بنابراین این سیستم می تواند برای تأیید کیفیت ساخت روسازی های تازه ساخته شده، بسیار سریع تر از خودروهای استاندارد مشخص شده به کار روند [۵]. شکل ۴ یک پروفایلر سبک وزن را نشان می دهد.
پروفایلومترهای اینرسیایی سرعت بالا
پروفایلر اینرسیایی، در اوایل دهه ی ۱۹۶۰ توسط Spangler و kelly [6] در آزمایشگاه تحقیق جنرال موتور در میشیگان توسعه یافت [۱]. تعداد کشورهایی که از این فناوری برای جمع آوری داده های ناهمواری در سطح شبکه استفاده می کنند، در چند دهه ی گذشته افزایش چشمگیری داشته است. پروفایلر های اینرسیایی، داده های پروفیل جاده را در سرعت های بزرگراه، جمع آوری می کنند و پروفیل دقیقی از جاده ارائه می دهند. مؤلفه های اصلی یک پرو فایلر اینرسیایی، حس گرهای ارتفاعی، شتاب سنجها و سیستم اندازه گیری فاصله می باشند. حس گرهای ارتفاعی، ارتفاع سطح جاده از ماشین را اندازه می گیرند. شتاب سنجها در بالای حس گرهای ارتفاعی قرار گرفته و ش تاب قائم ماشین را ثبت می کنند که با دو بار انتگرال گیری از داده های شتاب، جابه جایی قائم ماشین را می توان محاسبه کرد.
اختلاف بین اندازه ی حس گرهای ارتفاعی و شتاب سنجها، پروفیل سطح را به دست میدهد. سیستم اندازه گیری فاصله، اندازه گیری ها را با توجه به نقطه ی مرجع شروع انجام میدهد. این پروفایلر یک ابزار تحقیقی است که این اجازه را می دهد تا داده های حاصل از پروفیل روسازی به عنوان ورودی برای سیستم کامپیوتری قرار گیرند. ارائه ی اولیه ی پروفایلر اینرسیایی توسط Spangler و Kelly در نشست هیئت تحقیق حمل ونقل سالانه در واشنگتن در سال ۱۹۶۵ انجام شده پروفایلر های اینرسیایی اولیه، توسط ایالات میشیگان [۷]، پنسیلوانیا و کنتاکی [۸]، تگزاس [۹] و کشور برزیل استفاده شده و اخیرا هم در ایالات میشیگان، ویرجینیای غرب، اوهایو و کشور شیلی مورداستفاده قرار گرفته است [۶]. در شکل ۵ شمای کلی سیستم پروفایلر اینرسیایی، نشان داده شده است.
فهرست عناوین
۱- مقدمه
۲- تعریف پروفیل طولی راه
۳- روشهای اندازه گیری پروفیل طولی
۳-۱- روش های دستی
۳-۲- سیستم های اندازه گیری ناهمواری نوع پاسخ
۳-۳- پروفایلوگراف ها
۳-۴- پروفایلومترهای سبک وزن
۳-۵- پروفایلومترهای اینرسیایی سرعت بالا
۴- مطالعات محققین گذشته
۵- اصول محاسبه ی اطلاعات پروفیل روسازی و جابه جایی قائم
۵-۱- اصول محاسبه ی پروفیل
۵-۲- اصول محاسبه ی جابه جایی قائم
۵-۳- روش های انتگرال گیری عددی
۶- شاخص ناهمواری بین الملل (IRI) و روش محاسبه ی آن
۷- چگونگی ارتباط شتاب قائم با پروفیل روسازی
۸- تجهیزات موردنیاز و بیان روش لیزری در محاسبه ی فاصله
۸-۱- دستگاه پروفایلر اینرسیایی سرعت بالا
۸-۲- تجهیزات به کار رفته در دستگاه پروفایلر اینرسیایی
۸-۲-۱- خودروی حامل تجهیزات اندازه گیری
۸-۲-۲- شتاب سنج
۸-۲-۲-۱- شرح جزئیات دستگاه شتاب سنج
۸-۲-۲-۲- کالیبراسیون دستگاه شتاب سنج
۸-۲-۳ حسگر لیزری
۸-۲-۴- انواع روش های فاصله سنجی با لیزر
۸-۲-۴-۱ روش تداخل سنجی
۸-۲-۴-۲- روش جابجایی فاز
۸-۲-۴-۳- روش FMCW
۸-۲-۴-۴- روش زمان پرواز
۸-۲-۴-۵- روش مثلث سازی
منابع
مفاهیم لرزه شناسی در کمی نمودن شاخص ناهمواری بین المللی روسازی راه | |
تعداد صفحات | ۳۵ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۲٫۷۹ Mb |