موانع بازاریابی جذب و توسعه هواداران باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال ایران | |
تعداد صفحات | ۸۴ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۲۱۳ kb |
موانع بازاریابی جذب و توسعه هواداران باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال ایران
در این قسمت تحقیق موانع بازاریابی جذب و توسعه هواداران باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال ایران به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن تحقیق در زیر نشان داده شده است.
مقدمه
با توجه به اين موضوع که پژوهش حاضر به بحث در ارتباط با مؤلفههای آمیخته بازاریابی در شناسایی موانع جذب و توسعه صنعت هواداری باشگاههای فوتبال کشور پرداخته است، مطالب این فصل در سه بخش آورده شده است. ابتدا به تاریخچهای در مورد صنعت باشگاههای فوتبال، شکل گیری و حضور باشگاههای فوتبال ایران و برگزاری مسابقات لیگ برتر پرداخته میشود. سپس بازاریابی و نفوذ بازاریابی در صنعت ورزش مورد بحث قرار خواهد گرفت و سپس بخش سوم شامل تماشاچیان، هواداران و تقسیمبندی آنها توضیح داده خواهد شد. بخش نهایی نیز شامل پیشینه و ادبیات پژوهش در داخل و خارج از کشور است.
صنعت بازاریابی
تاریخچه بازاریابی
پایان گرفتن جنگ سرد در دهه ۱۹۹۰ به آزاد شدن منابع و فزونی گرفتن نیاز به محصولات سرمایهای برای ایجاد زیر ساخت های مناسب اقتصادی انجامید. در این دوران اروپای غربی به ایجاد بازاری مشترک با ۳۲۴ میلیون مصرف کننده روی آورد و اروپای شرقی به صورت بازاری آماده برای محصولات غربی درآمد. از سوی دیگر بدهیهای خارجی، اقتصاد بسیاری از کشورها را فلج کرد.
اینگونه کشورها به رغم نیازمندیهای فراوان با مشکل نبود قدرت خرید مواجه شدند. از این رو، کشورهای پیشرفته برای کسب بازار در اروپا، آمریکا و خاور دور، با یکدیگر به رقابت پرداختند. این دگرگونی سبب شد که شرکتها، رقیبان خود و تحولات بازار را در گستره جهانی جدی بگیرند، هزینهها را کنترل کنند و به تحولات تکنولوژیک، نوع مواد مصرفی، ابزارهای مورد استفاده و روشهای مدیریت به ویژه استفاده از فنون بازاریابی توجه بیشتری نشان دهند (۳۷). اما موفقیتهای چشمگیر شرکت تریام و مک دونالدز در آغاز دهة ۱۹۸۰ که از توجه دقیق آنها به نیاز مشتریان، بازار و انگیزه کارکنان در راستای افزودن به کیفیت محصولاتشان سرچشمه میگرفت، سبب شد تا تدوین استراتژی کارای بازاریابی در اولویت قرار گیرد. پژوهش در این زمینه نشان داده است که گروه کثیری از مدیران ارشد شرکتهای بزرگ آمریکایی، تدوین استراتژی بازاریابی و اجرای درست آن را در اولویت برنامهریزیها و فعالیتهای خود قرار دادهاند و کوششهای گستردهای را در راستای کنترل هزینهها و بهبود و توسعه منابع انسانی به انجام رساندهاند. از دیگر یافتههای پژوهش یاد شده این است که تقاضا برای جلب همکاری مدیران ارشد در مشاغل مهم که پیشینه تحصیلی و تجربی کارآمدی در زمینه بازاریابی داشته باشند، در مقایسه با گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.
کاتلر در کتاب استراتژی بازاریابی خود اینگونه مینویسد: هدف بازاریابی، فروش فراوان است. هدف این است که مشتری را شناخته و نیازهای او را درک نموده، به طریقی که کالا یا خدمت، با نیازهای او منطبق گردد و کالای خود را به فروش رساند.
از طرفی، دانش بازاریابی در ایران سابقهای طولانی ندارد.گرچه در چهل سال اخیر به ویژه همزمان با برنامههای چهارم و پنجم عمرانی، مطالعات بازاریابی مرسوم بود، ولی به لحاظ تابعیت اقتصادی کشور، جهتگیریهای وارداتی در اقتصاد ملی، تک محصولی بودن اقتصاد و بالاخره اتکا به دلارهای نفتی، این مطالعات عموماً ناظر به توزیع بوده و به تولید توجهی نداشته است. از جانب دیگر، در فاصله سالهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۶۸ نیز به لحاظ شرایط خاص سیاسی و اقتصادی و مشکلات تولید و محدودیت عرضه، بازاریابی مورد توجه نبود و آهسته آهسته از اواسط دهه ۷۰، توجه دولت مردان، صاحبان صنایع و کارآفرینان اقتصادی به بازاریابی جلب شده است.
در شرایط کنونی نیز، رهایی از اقتصاد تک محصولی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و همگان دریافتهاند که اتکا به منابع ارزی ناشی از فروش نفت از نظر مقدار و استمرار آن به تنهایی قابل ادامه نیست، بلکه نیازهای روزافزون اقتصاد ملی برای تأمین مخارج توسعه را تأمین نمینماید و باید با ایجاد تغییر و تنوع در محصولات صادراتی و بازاریابی آنها، منابع جدیدی مورد استفاده قرار گیرند. اهمیت بازاریابی چه در سطح ملی و چه در سطح بینالمللی، بیشتر مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. در این میان مؤسسات و سازمانهای ورزشی نیز به تدریج به اهمیت و تأثیر بسیار مفید و سازنده بازاریابی در انجام فعالیتها و وظایف خویش پی برده و امروزه از این اصول و مبانی در جهت بهبود فرایندها و ساختارهای خویش بسیار بهره برداری نمودهاند به نحوی که همه روزه شاهد تحولات بسیار عظیم و گستردهای در این حوزه بسیار فراگیر و جهانی میباشیم.
تعاريف بازاريابي
از طرف صاحبنظران تعاريف گوناگوني براي بازاريابي بيان شده است. امروزه بازاريابي را فرآيند ارضاي نيازها و خواستههاي بشر عنوان میکنند. به نظر فيليپ کاتلر، برجستهترین صاحب نظر در اين رشته، بازاريابي فعاليتي انساني در جهت ارضاي نيازها و خواستهها از طريق فرآيند مبادله میباشد. به عبارت ديگر بازاريابي به معناي “کار کردن با بازار” است، يعني تلاش در جهت از قوه به فعل در آوردن مبادلات براي ارضاي نيازها و خواستههاي بشر. پراولت و مک کارتی (۱۹۹۹) بازاریابی را به عنوان انجام فعالیتهایی که جریان محصولات و خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده هدایت میکند تا نیاز مشتری را برطرف و اهداف سازمانی را تأمین کند، تعریف کردهاند.
در این بین، مفاهیم بازاریابی به چگونگی یکپارچگی فعالیتها و اقدامات بازاریابی در جهت رسیدن به اهداف سازمانی، نظیر سودآوری از طریق تعیین و تأمین نیازها و خواستههای بازار هدف اشاره دارد. با این وجود، تأکید بر ارضای نیازها و خواستهها در بازاریابی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار هستند، به نحوی که سازمانهایی در بازاریابی موفق خواهند شد که اهدافشان را بر اساس ارضای نیازهای مشتریان تنظیم کنند.
با توجه به بیان کاتلر در تعریف از بازاریابی، میتوان سه رکن اصلی را تمییز ساخت؛ ۱- نیاز، خواست و نیاز انسان که رکن اساسی نظام بازاریابی جدید است. ۲- محصول، چیزی است که به بازار عرضه میشود و قادر است یک نیاز را برطرف کند. ۳- فرآیند مبادله، که هسته مرکزی بازاریابی را تشکیل میدهد. در مبادله دو طرف وجود دارد و هر طرف چیز با ارزشی برای طرف دیگر دارد به طوری که هر طرف مجاز به پذیرش یا رد پیشنهاد طرف دیگر است.
فهرست مطالب
- مقدمه
- صنعت بازاریابی
- تاریخچه بازاریابی
- تعاريف بازاريابي
- مديريت بازاريابي
- طرح يا برنامه بازاريابي
- بازاریابی رابطه مند
- دلايل رشد اهميت بازاريابي رابطه مند
- آمیخته بازاریابی
- بازاریابی در صنعت ورزش
- تفاوت بازاریابی ورزشی و بازاریابی از طریق ورزش
- آمیخته و سایر مولفههای بازاریابی در صنعت ورزش
- محصول
- قیمت
- ترویج
- روابط عمومي
- مکان
- مردم (کارکنان)
- امکانات و داراییهای فیزیکی
- فرایند و کیفیت
- بازاريابي در باشگاههای ورزشي
- سابقه باشگاه داری در ايران
- تاریخچه فوتبال در جهان و ایران
- تاریخچه مسابقات لیگ فوتبال در ایران
- وضعیت کنونی لیگ فوتبال در ایران
- مخاطبان ورزشي
- استراتژیهای جذب و توسعه مخاطبان ورزشي
- تماشاچیان ورزشی
- سیر تاریخی پژوهشهای تماشاچیان ورزشی
- هواداران ورزشی
- تفاوت بین تماشاچیان (مصرف کنندگان مستقیم و غیر مستقیم)
- تقسیم بندی تماشاچیان ورزشی
- انواع تقسیم بندی تماشاچیان ورزشی
- تقسیم بندی بر اساس مسائل روانشناختی
- تقسیم بندی بر اساس سطح وفاداری
- تقسیم بندی بر اساس ارزش تماشاچیان
- تقسیم بندی بر اساس خصوصیات مشابه تماشاچیان
- تماشاچیان سنتی- پرشور؛ هواداران
- تماشاچیان سنتی – بی تفاوت؛ تماشاگر
- تماشاچیان پرشور – مصرف کننده: هواداران
- تماشاچیان بی تفاوت – مصرف کننده: ولگرد یا اوباشها
- تقسیم بندی بر اساس دیدگاههای استراتژیک مدیران
- موانع پیش روی نظام جذب و توسعه هواداران
- تعادل رقابتی در جذب و توسعه هواداران
- نهادهاي حمايتي سازمان يافته در جذب و توسعه هواداران
- جمع بندی وضعيت موجود مدیریت هواداران فوتبال
- پيشينه پژوهش
- نتيجه گيري از تحقيقات انجام شده
- منابع و مآخذ
- منابع فارسی
- منابع لاتین
موانع بازاریابی جذب و توسعه هواداران باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال ایران | |
تعداد صفحات | ۸۴ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۲۱۳ kb |
کاربر گرامی، بلافاصله پس از خرید این پروژه، لینک دانلود آن برای شما فعال می شود. لینک دانلود پروژه به ایمیل شما هم ارسال می شود و با یک کلیک می توانید پروژه خود را دانلود نمایید.