ارتباط بین سبک رهبری و عملکرد دبیران تربیت بدنی بر رضایتمندی ورزشکاران | |
تعداد صفحات | ۶۱ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۵۱۳ kb |
ارتباط بین سبک رهبری و عملکرد دبیران تربیت بدنی بر رضایتمندی ورزشکاران
در این قسمت تحقیق ارتباط بین سبک رهبری و عملکرد دبیران تربیت بدنی بر رضایتمندی ورزشکاران به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن تحقیق در زیر نشان داده شده است.
مقدمه
در واقع شالوده عملکرد یک دبیرتربیت بدنی در میزان تاثیرگذاری و نفوذ وی در ورزشکاران است که قوای محرکه پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده را تولید می کند و این مهم در راس وظایف رسمی و سازمانی یک دبیرتربیت بدنی قرار می گیرد.
به منظور بررسى پيشينه تحقيق، مولف مرورى مستند و گسترده اى بر مقالات، كتب، رساله ها و ساير منابع داشته است تا بتواند با نگاهى فراگير و همه جانبه، به بررسى دقيق عوامل موثر بر سبک رهبری وعملکرد دبیران تربیت بدنی بررضایتمندی ورزشکاران بپردازد. ذيلاً بصورتى مختصر و مستند به بررسى برخى از مهم ترين مطالعات پيشين خواهيم پرداخت.
کاربرد نظریه های رهبری در ورزش
در زمینه ورزش و مربیگری چلادورای و صالح برای رفتار رهبر (مربیگری) در موقعیتهای ورزشی پنج بعد را تعیین کردند. رفتار آموزش و تمرین، رفتار دموکراتیک، رفتار آمرانه، رفتار حمایت اجتماعی و رفتار بازخورد مثبت؛ این پنج بعد در جدول ۱، تشریح شده اند. رفتار آموزش و تمرین و رفتار بازخورد مثبت به ترتیب به فرآیند انجام وظیفه و میزان انجام آن مرتبط هستند. بعد حمایت اجتماعی با نیازهای اجتماعی اعضاء (فردی و جمعی) سروکار دارد و رفتار دموکراتیک و آمرانه با این موضوع ارتباط دارد که تا چه حد رهبر به ورزشکاران در تصمیم گیری اجازه مشارکت می دهد از آنجا که رهبری در محیط های گروهی رخ می دهد که در آن هم رهبر و هم اعضاء قرار دارند، پژوهشگران تئوریهای مختلفی را ارائه کرده اند، تا رفتارهای مشخصی را پیشنهاد کنند که درموقعیتهای مختلف مناسب هستند. مدل چند بعدی رهبری، ترکیبی از رهیافتهای وضعیتی مختلف رهبری را نشان می دهد.
چلادورای (۱۹۹۰) پیشنهاد می کند که دستاوردهای عملکرد و رضایت اعضا ،شاخص رهبری کارآمد به شمار می روند. وی با استفاده از رویکردی تعاملی ، مدل چند بعدی رهبری را پیشنهاد کرده است.در این مدل)شکل۱(، او استدلال می کند که سه دسته از ویژگی ها بر رفتار -رهبر اثر می گذارند: ویژگیهای اعضای گروه، ویژگیهای موقعیت و ویژگیهای رهبر.
سه نوع رفتار رهبر که چلادورای مشخص کرده است عبارتند از : رفتار لازم یا ضروری، رفتارواقعی و رفتار ترجیحی. بنا بر نظر وی، اگر هر سه رفتار رهبر با هم همخوان باشند، رضایت اعضا و عملکرد عالی به دست خواهد آمد.به عبارت دیگر، اگر مربی آنچه را که شرایط اقتضا می کند، انجام دهد و این همان چیزی باشد که ورزشکاران می خواهند مربی انجام دهد، رهبری مربی کار آمدخواهد بود[۳].
مدل چلادورای چهارچوبی را برای درک عواملی فراهم می کند که می توانند در تعیین رفتار مربی مؤثر باشند. به اعتقاد او رفتارهای مربی (رفتار لازم و ضروری، ترجیحی و واقعی) ، متأثر از سه متغیراصلی شامل ویژگیهای رهبر، ویژگیهای موقعیتی و ویژگیهای اعضاء هستند . ویژگی های رهبر)مانند سن، جنسیت، تجربه، شخصیت و غیره(، ویژگیهای موقعیتی )مانند شرایط سازماندهی گروه و تیم، امتیازات تیم و غیره) و هم چنین ویژگیهای اعضاء )مانند سن، سطح مهارت، فرهنگ وشخصیت( بر هر سه نوع رفتار مربی یعنی، رفتار لازم و ضروری، رفتار ترجیحی و رفتار واقعی اثرگذار هستند و در کل نقش تعیین کننده ای را بر عملکرد و رضایتمندی ورزشکاران ایفاء می کنند. دردهه بعد از انتشار مدل چلادورای، تحقیقات زیادی برای بررسی و آزمایش فرضیه های موجود در این نظریه انجام گرفت. این بررسیها از فرآیندهای ارتباطی بین متغیرهای مدل وی حمایت نمودند و این مدل را تأیید کردند.
برخلاف حمایتهای عمومی، برخی منتقدان محدودیت هایی را برای این مدل قائل شده اند.اولین محدودیت این نظریه این است که در این مدل فقط بر روی دو پیآمد ناشی از رفتار مربی یعنی عملکرد تیمی و رضایتمندی ورزشکاران تأکید شده است. هم چنین از متغیرهای اثرگذار ورزشکاران بر رفتار مربی مانند رفتار اخلاقی، همکاری بین فردی، اصرار، پافشاری و احساس شادی )ادراک ازخود و واکنشهای متقابل( چشم پوشی شده است. ضمناً در مدل چلادورای به فرآیندی که رفتارمربی بر ورزشکار تأثیر می گذارد، توجه نشده است. سرانجام، اگرچه در این مدل تعدادی ازمتغیرهای اثرگذار بر رفتار مربی مشخص شده است، اما تقدم و اهمیت اثرگذاری این متغیرهامشخص نشده است. به طور خلاصه، مدل چلادورای اطلاعات و رهنمودهایی را در رابطه با رفتارمربی و تأثیر آن بر عملکرد و رضایتمندی ورزشکاران فراهم آورده است، اما با این حال محدودیت هایی نیز دارد.
دومین مدل کارآمدی سبکهای رهبری مربیان توسط هورن در سال ۲۰۰۲ طراحی شد. مدل هورن پیچیده تر از مدل چلادوری است. زیرا مدل هورن نه فقط اثرات مستقیم و غیر مستقیم رفتار مربی را شناسایی می کند؛ بلکه جزئیات بیشتری را در مورد فرآیند پیچیده تأثیر متقابل بین ورزشکار ومربی )رفتاری و شناختی( فراهم کرده است. این مدل )شکل ۲ (، به سه بخش تقسیم شده است.
فهرست مطالب
- مقدمه
- کاربرد نظریه های رهبری در ورزش
- رهبری و مربیگری در تیم های ورزشی
- چهار شیوه محتمل در مربیگری
- تحقیقات در زمینه سبک های رهبری مربیان
- رضایتمندی شغلی در ورزش
- رضایتمندی ورزشکاران
- رضایت از عملکرد تیمی
- رضایت از عمکلرد فردی
- رضایت از تعامل شخصی با مربی
- رضایت از آموزش و تمرین مربی
- تحقیقات رضایتمندی ورزشکاران
- عملکرد شغلی
- تحقیقات در زمینه عملکرد شغلی
- منابع پژوهش
ارتباط بین سبک رهبری و عملکرد دبیران تربیت بدنی بر رضایتمندی ورزشکاران | |
تعداد صفحات | ۶۱ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۵۱۳ kb |
کاربر گرامی، بلافاصله پس از خرید این پروژه، لینک دانلود آن برای شما فعال می شود. لینک دانلود پروژه به ایمیل شما هم ارسال می شود و با یک کلیک می توانید پروژه خود را دانلود نمایید.